börjar bli bra på att byta energi

något som jag börjar bli bra på är att byta energi.

det är bara någon enstaka dag jag har glömt att samla ihop mig. jag har inte fått tag i tanken vad-sjutton-sysslar-jag-med?

efter mardrömmar om att befinna sig mitt i allt igen vaknar jag jätterädd och helt knäckt. efter en stund brukar jag kunna samla ihop mig och byta bort den där sorgen och skräcken mot något annat.

oftast knyter jag bara på mig skorna och går ut och går.
men det funkar bra med att sätta på radion lite för högt och ”sjunga” med – högt och falskt.
då släpper det svarta och in kommer livet och det går fint att skratta igen.

igår böt jag energi genom att duscha, klä på mig, sminka mig och åka till stan. jag fick min bvitaminspruta och snackade återigen med den superbra sköterskan om kost.
ju mindre min kropp svarar på vanlig plus- och minusräkning av kalorier, ju mer vill jag lära mig, ju mer vill jag veta.

nu har jag snackat med läkare, med sköterskor, jag har min egen kunskap, har varit hos dietist, snackar teorier med folk som tränar mycket och har mycket egen kunskap om kost och hälsa och hur kroppen funkar. nu är jag hos viktväktarna.

om jag äter mer än lågkalorikost så lägger jag på mig vikt snabbt. men vikten går inte att få bort utan svält. märkligt.

jag har fått råd som sänk kaloriintaget ytterligare. men jag vill inte svälta mig, jag vill äta. jag tycker att om jag inte äter mer kalorier än ca 14-1500 om dagen så bör jag få göra det.

jag har enligt anvisning försökt få igång kroppen med ätardagar. att verkligen trycka i mig allt möjligt en dag eller två, för att sedan återgå till lågkalorikost. verkningslöst. det enda som händer är att jag får släpa runt på ett extra kilo eller två som jag sedan får svälta bort.
ätardagar kommer mer och mer sällan, men ändå per automatik, då jag ibland tappar sugen fullständigt.

nu börjar läkarna prata om bantningspiller. grejen är att de bara funkar om du äter dålig kost. jag äter inte dålig kost. dessutom gillar jag inte de piller jag äter, även om det bara är hormoner och vitaminer och mineraler. jag vill verkligen inte ha mer piller.

jag har ju stefan rössners extremlågkkaloridiet att plocka fram någonstans ur en mapp i datorn.

om viktväktarna inte funkar tar jag fram den och ser om jag får resultat. där kan man snacka om lågkalorikost. jobbigt att äta bara för det är mat som jag normalt inte är så förtjust i. lök och kål och krossade tomater, grön paprika. urk.

jag sa fyra veckors försök på viktväktarna och jag är halvvägs på måndag. sen utvärdering.
har inte förlorat ett skvaddevitten i vikt.

dagens skitvikt -1,5 kilogramm

Published in: on lördag 19 juli 2008 at 12:35  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2008/07/19/borjar-bli-bra-pa-att-byta-energi/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag kan inte påstå att jag begriper nåt. Och när jag inte gör det så sätter jag mig ner och går igenom varenda rad jag skrivit, räknar och går igenom. Analyserar och hittar ett svar jag inbillar mig kan ha nån form av verklighetsanknytning.

    Men då gäller det att vara fånig nog att skriva ner varenda sak under lång tid. Och det har jag slutat med. Återkommer nog när det känns kul. Inbillar mig ha rätt så bra koll. Jag vet varför jag går upp i vikt som en raket, och varför jag kan rasa nedåt som en raket om jag väljer att ta tag i det.

    Lekfullheten, viljan och lusten finns i skallen.

    Jag har också ett kroppsligt bekymmer, flera års sjukhustillvaro pga njurarna (många år sedan). Och de fixar inte, eller rättare sagt systemet med binjurar/njurar/hypofysen ihop med cirkulationsproblem, hålla igång allting hela tiden.

    Går jag på för hårt så skiter det sig. Så lite likhet finns ju mellan oss. Även om det är olika lik i garderoberna. Du har klart jobbigare lik, kanske är det nånslags zombies. Å såna har jag hört är jävliga.

    Det var därför jag satte Mauro DiPasquales skumma femmesite som frågan till dig. Det finns en rad sköna oblyga jänkare (och nån britt och så Colpo) som har en helt annan inriktning på saker än vad vi har här; motivational speacher typ, styrketräning, diet och ett jävlar anamma i kombo.

    Jag själv är glad vid tanken på att begripa att det är ens lust, vilja, inställning som är huvudorsaken till om man lyckas eller inte. bantnigsmodellen, dieten, träning och sånt är bara något man råkar använda sig av som ursäkt för att lyckas.

    Man får inte vara rädd för att lyckas.

  2. *snyft* först blev jag så himla rörd när jag läste. sen läste jag en gång till och blev så himla glad för att det finns en så underbart god man som du 🙂
    då känns livet lyx.

    jag har förstått att det där med njurarna kan ställa till en del riktiga bekymmer i en kropp. oerhört smärtsamma bekymmer.

    jag har min egna diet. lite lik i tänket som dina dieter med få ingridienser. med den gick jag ned 22 kilogram förra våren. sen var det tvärstopp.

    jag gick upp kanske tre kilo förra sommaren och försökte ta bort dem. det var ett helsike. det var lågkalorikost och 30-40 mils promenad som gällde innan ett kilo släppte. så kanske tre månader med lågkalorikost och 100-120 mils promenad innan jag blev av med eländet igen.

    men nu är det tji. kroppen släpper inte ifrån sig något men lägger gärna på.

    jag vill kolla mina binjurar för när sköldkörteln underproducerar brukar binjurarna över producera. men läkarna säger att det inte alls finns en chans för stressade binjurar.

    jag har fattat min kropp förut, vad jag har kunnat göra för att dribbla kroppen i den riktning jag har velat.
    men nu vet jag inte.

    sista 22 månaderna har jag varit fullt inställd på att optimera mitt välmående i en elak sjuka. jag har lagt fram kilovis med fakta för läkarna och till slut löste sig allt pga mitt tjatande.

    om jag nu lyckades plocka ner min vikt till din nivå tror jag att jag skulle kunna må skapligt bra

    finns bara ett litet aber. min kropp har inte samma plan som jag – jag som bor i min kropp.


Kommentera

