slarvat med kosten

kan någon öppna upp och koppla om en ledning eller femton?

länge har jag nu ätit enligt kostscheman. utan viktresultat. dock med det resultatet att jag mått förträffligt.

häromdagen gick jag rätt långt, 18 km. för långt för mig och jag blev lite sjuk. inte jättesjuk som jag brukar bli vid för hård ansträngning. men jag mår inte bra. vanliga förkylningssymtom.

nu har jag ”tröstat” mig med att äta smäck, alltså diverse smörja.

varför gör jag så?

jag har ätit lökringar på burger king, jag har ätit glass, godis och wienerbröd.

till största delen har kosten fortfarande den bra kosten, den jag mår bra av.

nu sitter jag här och mår apa. kroppen känns trist och tung och jag har en ständig känsla av överätandets illamående. ändå har jag, som sagt, inte vräkt i mig skitmat utan bara adderat lite här och där.

när ska jag inse att jag inte ska betala pengar för att förgifta mig själv?
för det är så jag känner mig – förgiftad.
när ska jag fatta att jag mår så här om jag äter sånt där?

jag betraktar mig som en någorlunda mentalt sund människa som har en fungerande tankeförmåga. jag kan tänka inkomster och utgifter. jag fattar att grejen med orsak och verkan.

om jag nu i tänket fungerar, hur kommer det sig att jag inte handlar så då?

jag måste ha en felkoppling mellan tanke och handling.
jag tänker rätt och handlar fel.

fan vad jag blir irriterad.

det är rätt åt mig att jag mår halvsunkigt.

Published in: on söndag 27 juli 2008 at 12:45  Comments (13)  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2008/07/27/slarvat-med-kosten/trackback/

RSS feed for comments on this post.

13 kommentarerLämna en kommentar

  1. Det inser man aldrig. Vilken tur att du inte rökte cigaretter dessutom. Wienerbrödet har du ju ändå så att säga förbränt (i förskott) genom att gå 18 km. Bättre lycka imorgon. Om du kan äta nötter kan du ha med en liten påse med osaltade blandade nötter (och några få salta) och russin, och om du gått lite för långt på promenaden äter du dem istället för godiset, wienerbröd mm.

  2. Hur lång tid tar det för dig att gå 18 km?

  3. haha. undrar om man bränner ett wienerbröd på en långpromenad. ett wienerbröd innehåller skrämmande många kalorier.

    nötter blandat med frukt brukar jag använda. eller ännu hellre bitar av parika, gurka eller morötter.

    oj vad lång tid det tog att gå 18 kilometer. jag kollade inte så noga, men det tog nog runt fyra timmar. det gick jättesakta. och då tog jag ändå en långpaus hos goda vänner där jag fyllde på vattenflaskan, fick en tallrik med grönsaksröra samt snackade skit. så det borde ha gått fortare, men jag var helt slut.

  4. Ungefär så här långt måste du lunka/springa för att göra av med:
    15 cl kaffe utan socker: 0 km
    15 cl lättöl: 0,8 km
    15 cl starköl: 1,4 km
    1 godiskola: 1,5 km
    100 gram torsk: 1,5 km
    15 salta nötter: 2,0 km
    1 wienerbröd: 4,0 km
    10 pommes frites: 4,0 km
    1 mazarin: 5,0 km
    1 tårtbit: 8,0 km
    1 hamburgare: 8,0 km
    1 pizza: 18,0 km
    (Göteborgsposten)

    Du ser ju i alla fall bra ut på kortet! Jag tog just ett kort på mig själv; det blev inte lika snyggt trots ”bara” +10 kg men med typiskt svullet hypotyreos-utseende.

  5. God morgon! Kollade lite på nätet. Kan det inte vara så att du helt enkelt fick blodsockerfall pga Hashimoto? ”Blood sugar swinging up and down all day can be an indication of ‘pre-diabetes’ or diabetes, which can certainly mimic the effects of a Hashi’s attack.” (http://www.hateshopping.com/ – kille som skriver om sin Hashimoto…)

  6. jag tror att du har rätt a. det ligger något i det där.
    däremot är det valen man gör som är det viktigaste i mitt fall.

    om jag bara kunde ta en näve russin när sötruset kommer så skulle jag må finemang.

    kul länk…ska kolla.

  7. Nämen har du flyttat..välkommen till wordpress. Då ska jag lägga till dig så fort jag minns hur man gjorde :-).

    Kram!

    Sol som var Tuss.

  8. tack för länken a. nu har jag läst så jag glömmer gå ut i solen. ska dra på mig bikinin och gå till stranden. är det någon som klagar på hur jag ser ut i bikini så drar jag till dem med handväskan! jag vet nämligen plågsamt exakt hur det hela ser ut 🙂

  9. hej gulliga sol. jag har tappat bort dig. vart hittar jag dig nu?
    kramkram

  10. Jag finns på http://lilysun.wordpress.com.

    Har saknat dig! kram, 🙂

  11. Jag kollade (för egen del, och för att det varit så jättetrist idag) på massor av sajter om hypotyreos. Visste du att man ska sola minst 15 min 4 ggr per vecka under sommarhalvåret för att bunkra upp de D-vitaminer man behöver till vintern; de lagras i fettvävnad. Har man då mer, så kan man lagra mer!

  12. hej tussi-sol-gumman! vad bra, då kan jag komma och hälsa på dig igen 🙂

  13. intressant a, för jag har läst så mycket om att vi inte kan bunkra dvitamin. man blir galen på forskningsrapporter.

    som tur var har jag mig själv att testa på. när jag äter dvitaminer mår jag bättre än när jag inte äter en megados dvitaminer.

    att det funkar så på mig kan ju bero på att mitt upptag av alla vitaminer och mineraler är halvtrasigt. de andra vitaminerna måste jag ju överdosera för att kroppen ska ta upp rätt mängd och då är det säkert så med dvitaminet också.

    är du i balans med måendet? med sköldkörtelvärdena? med kroppen?
    du har ju talat lite om besvär med vikt, ödem och hälsporre. i övrigt då?

    jag känner att idag jämfört med för sex månader sedan är en makalös fantastisk skillnad. men jag är långt ifrån bra.


Kommentera

