dagen…

idag har jag bara en massa ostrukturerade tankar. (som om jag tänker speciellt organiserat annars…)

åkte till doktorn idag i hufvudstaden.

sköterskan som tog emot i receptionen var gammaldags sträng. som tur var hade jag klänning och betedde mig som jag brukar, artigt och vänligt, så jag klarade mig 🙂
andra, som sprang runt lite som de ville, eller ve och fasa försökte passera damen, fick ett strängt HALLÅ DÄR! och sen fick de rätta sig i ledet. haha.
stränga damen hävdade att hon heter von lichtenstein. visste inte att det fanns ett sånt namn. coolt. får kolla telefonkatalogen eller statistiska centralbyrån sen för att kolla om tanten drev med folk.

hos läkaren är det alltid spännande. hon är verkligt speciell. hon klagar alltid på att saker borde vara si men är minsann så. alltså saker som inte har med mig eller mitt besök att göra.
jag berättade att jag mår skapligt bra för att vara jag.

läkaren är inte helt överens med mina provsvar eftersom de ligger på gränsen till eller över/under referensvärde.
(undrar när läkarna ska fatta att hashimotopatienter brukar må som bäst där i referensvärdenas gränsland)
men efter att hon kollat mitt blodtryck fick jag grönt ljus.
idag var blodtrycket ungefär som vanligt, 110/65, det vill säga skapligt lågt.
märkligt att jag har så lågt blodtryck eftersom jag är tjock, men å andra sidan är jag sköldkörtelsjuk och då är ett vanligt symtom lågt blodtryck.
nackdelen är att jag kan bli lite yr ibland.

järnvärdet och ferritinvärdet låg bra nu, fattas bara annat så mycket järnkapslar som jag skottar i mig!

zinkvärdet långt under referensvärdet som vanligt. min kropp verkar inte kunna ta upp zink hur mycket zink jag än käkar. upp upp upp med zinket!

som vanligt ligger jag mycket högt på trombocyter och leukocyter.
jag tycker att leukocyter låter äckligt. som blodcancer.
jag har läst en del om det här men hittar inte förklaringen som passar i mitt fall.
någonstans någongång läste jag om höga värden vid olika magknas. det skulle kunna passa i mitt fall eftersom exempelvis mitt näringsupptag är trasigt. dessutom har jag ju en del problem med magen. men jag hittar inte tillbaka till dit jag läste det. internet är stort. får leta på its och uc och sånt sen någon gång.

Sköldkörtelvärdena
TSH <0,1 (ref 0,20-4,00)
fritt T4____24 (ref 9-22)
fritt T3____5 (ref 2,5-5,6)
TPOAk____500 (ref <5,6)

TPO visar att jag har en en autoimmun inflammation och att mina antikroppar för krig med den egna kroppen.
mina antikroppar som ska hjälpa till och städa bort sjukdom angriper i stället min kropp och har sönder min sköldkörtel. antikroppspuckon!

Published in: on tisdag 12 augusti 2008 at 5:33  Comments (6)  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2008/08/12/dagen-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej. Jag var också till doktorn idag. Det visade sig att tisdagar är provtagningsdagar; en grupp manliga pensionärer kurade utanför innan öppningsdags. En rusade till nummerlapparna för labbet och drog ut ett antal nummersedlar, en annan till nummerlapparna för kassan och drog lika många nummersedlar. Sedan delade de ut sedlarna sinsemellan. På så vis blev de först både till labbet och kassan. Jag ska ta prover imorgon.

    Det värsta är, att gå omkring och känna det som om klockan vore 01 på natten. Så trött är man. Eller tröttare. Jag funderade på hur man ska förklara för någon annan hur det känns. Det känns som om det vore mitt i natten, fastän det bara är eftermiddag, och kaffe hjälper inte alls. Träning kanske?

  2. Min bok har förresten kommit nu. Från USA. ”Living well with Hypothyroidism”.

  3. halloj a.

    jag blir inte piggare av träning, tvärtom jag blir tröttare.det enda som funkar på mig är promenader.

    äter du bvitaminer?
    vet du att du kan gå och köpa behepan på apoteket? (även om de brukar vara ovilliga att sälja det).
    om du trycker i dig en fyra-fem-sex tabletter om dagen, kolla om du känner skillnad!

    en annan sak du kan testa via blodprov är att kolla järn och ferritin.
    på apoteket finns järnkapslar som är superbra. tror de heter niferex.

    järnbrist och bvitaminbrist brukar vara de största anledningarna till att man är så trött.

    om inte annat så ät en dubbel dos av en högkvalitativ multivitamin varje dag.

    är du dimmig i huvudet kan jag rekommendera en bra rosenrot. klarar upp skallen bra.

    bvitaminer är inte skadligt. kan du inte testa? det hjälpte min trötthet en miljon.

    likaså järnet? precis som när man är gravid behöver man som hypo extra järn.

    fem tabletter behepan (b12) och en kapsel järn (Niferex) per dag.

  4. jag köpte min sån bok på adlibris. kostar nog lika mycket och tar på ett ungefär samma tid som att köpa i usa.

  5. Hej lilla solen!
    Tänk att det finns kvar syrror av den gamla stammen! Jag trodde de hade gått i pension allihop.
    Ordning och reda, medicin på freda’!

  6. hej car! jo nog finns det såna kvar! man sträcker liksom lite på sig och försöker göra rätt 🙂


Kommentera

