skitvikt

har inte rapporterat om min skitvikt på länge.

att få min skitvikt förklarad för mig skulle intressera mig enormt mycket.

idag ligger min skitvikt på -1,0 kilogram.
största möjliga avstånd till skitvikten har legat på -1,5 kilogram eller -1,6 kilogram.

det spelar ingen roll om jag så äter mycket godis i två veckor eller om jag äter lågkalorikost i fyra veckor, min kropp behåller allt fett jag bär runt på.

jag tycker inte om min vikt!
jag är fet.
jag har svårt att hitta kläder i min storlek som inte ser ut som tok och knas.
jag har ont i knäna
fötterna sprängvärker på grund av hälsporre och hålfot gånger två.
jag vill inte se ut så här!

definition skitvikt:
jag tycker att det är en skitvikt eftersom jag inte gillar just den här vikten.
skitvikt är när jag fick absolut tok-nog och bestämde mig för att här ska jobbas med vikten.
helt jäkla lönslöst.
min kropp tänker bära runt på den här skitvikten och jag kan inte påverka den!

Published in: on torsdag 21 augusti 2008 at 6:42  Comments (6)  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2008/08/21/skitvikt/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. Vi kan utbyta erfarenheter om kosten sedan; jag har just skickat efter Mary J Shomons bok om hypo-diet, och den sändes från USA här om dagen. Det ska bli mycket spännande. Jag tror det kommer skilja sig från Viktväktarnas kostprogram.

    Min ‘skitvikt’ är -0 kg. Läste någonstans om att kroppen lätt ställer in nya jämviktslägen högre upp när man är hypo. Man går upp några kg. -Här blir bra, tänker kroppen, och vips! markerar det med ett bokmärke: ”jämviktsläge”.

    Om det blir värre, så kan du och jag alltid gå omkring i ”Gudrun Sjöden” kläder. Då är man åtminstone originell, man känner igen varandra på gatan, och folk tror att man har skaffat ”en egen stil” och inte att man givit upp pga hypo!
    http://www.gudrunsjoden.com/

    Läste i en bok av Stefan Einhorn, på temat hälsa, ja det var bara ett par rader, det stod att kinin kunde vara bra för hälsporre och sedan stod det att kinin förutom i pillerform även fanns i tonic water och att det var det engelsmännen drack på kolonierna (med gin förmodar man). Du kan ju alltid prova en flaska tonic water och se om du märker någon skillnad alls.

  2. Jo, jag ville också fråga: hade du någon bakterieinfektion precis innan (halvåret innan) du blev hypo?

  3. God morgon, inga nya inlägg idag? Jag googlade lite, här är en länk särskilt för dig (men du har säkert redan sett den):
    http://thyroid.about.com/library/howto/htloseweight.htm

  4. haha a. jo du, gudrun sjödén är välbekant. vi har en här på samhället som går runt i de kläderna. ett tag tänkte jag fråga om hon är hypo men så gick hon ner ordentligt i vikt så det är hon nog inte 🙂

    jag tror inte gudrun passar min plånbok 🙂
    det kostar skapligt många kronor att köpa de där kläderna.

    jag älskar tonic water. förr kunde jag köpa en flaska på 33 cl och bara trycka i mig. schweppes på glasflaska är bäst. men det är mycket socker i. så idag blir det max en flaska tonic water per år.

    jag gick med obehandlad hypo i över 25 år innan jag fick hjälp. jag har levt i helvetet sedan jag var ung och jag har inte fått hjälp. troligtvis är det därför min kropp blev så sjuk och är/var så svår att få ordnng på.

    ungefär i samma veva, i tonåren, blev jag jätteförkyld med svår hosta. jag var jättesjuk i fem veckor men läkarna vägrade att hjälpa mig. jag fick inte ens hostmedicin. kanske var det influensa med hemsk hosta.

    ett par veckor efter att förkylningen släppt fick jag knölros. fick stora blaffiga röda utslag på hela benen och benen värkte så att jag inte kunde gå på dem.
    läkaren som konstaterade knölros frågade om jag nyligen varit svårt förkyld/haft influensa. knölros var då i alla fall en inte helt ovanlig följdsjukdom till ordentlig förkylning.

    det är det enda kraftiga jag har kommit på har hänt mig runt den perioden.
    i och för sig höll läkarna på att tappa mig under en ögonoperation vid den tiden. men de sparkade igång mig igen och jag har ingen aning om i fall kroppen blir stressad av sånt.

    jag vet inte helt säkert hur länge jag har haft hypo. men jag är säker på att sedan tonåren i vart fall. jag kommer inte ihåg speciellt mycket från det att jag var riktigt liten mer än att vi ständigt var fysiskt aktiva. vi spelade brännboll, hoppade tvist och hopprep, cyklade, åkte skidor och skridskor, badade och sprang mycket.
    därför tror jag inte att jag var hypo som riktigt liten.
    i högstadiet och gymnasiet gick det svårt, verkligt svårt att göra explosiva saker som intervallträning, skidåkning med mera.

    oj. nu måste jag till jobbet! hej hej.

  5. Jag Googlade lite nu på morgonen, slutsatser är däremot helt upp till läsaren:

    Smittskyddsinstitutets sajt säger att erythema nodosum (knölros) kan bero på infektionssjukdomarna yersinios och ornithos, där yersinios kommer av bakterier i släktet Yersinia. Wikipedia fyller på med ”…since Yersinia are known to be facultative intracellular parasites…” Om jag inte minns fel från en grundläggande bok i immunologi, läst för ett halvår sedan, så är T-cell försvar det enda kroppen har att ta till mot intracellulära bakterier, och det är samma som vid s k Typ IV-reaktion – fördröjd överkänslighet – som olyckligtvis också är samma mekanism som jobbar på vid vissa autoimmuna sjukdomar, s k ”T-cell-mediated immune responses”. En annan sajt, thyroidmanager.org, fyller då på med: ”The evidence is now overwhelming that an immune reaction mediated by T lymphocytes is involved in the development of experimental thyroiditis in animals.”

    Livsmedelsverket skriver i en rapport att en rad olika komplikationer kan följa, och att vanligast är ledbesvär (reaktiv artrit) och knölros (erythema nodosum) men även kardit, tyroidit, polyartrit m.fl. En övervägande del (80 %) av de yersinios-patienter som får följdsjukdomar, främst ledbesvär, har en speciell vävnadstyp, HLA-B27. Vad är HLA? Det vet jag inte, men encyclopedia.com fyller på med ”Some notable autoimmune diseases that have a strong association with HLA antigens include Hashimoto’s thyroiditis”.

    Några forskare har dessutom nyligen funnit likheter mellan yersinia och sköldkörtelhormon och proteiner i yersinia, och har skrivit en rapport: ”Human Thyroid Autoantigens and Proteins of Yersinia and Borrelia Share Amino Acid Sequence Homology That Includes Binding Motifs to HLA-DR Molecules and T-Cell Receptor” Tidningen Thyroid. March 1, 2006, 16(3): 225-236. doi:10.1089/thy.2006.16.225.

  6. wow! djäklars vilken vass hjärna du har a!
    jag orkar inte gräva så där, kan inte koncentrera mig så hårt.
    jag tycker att det låter som att du kommit en bra bit.

    hur kom du på den kopplingen?
    varför frågade du mig om jag haft någon infektionssjukdom?
    hade du läst något och börjat dra lite slutsatser?
    jobbar du inom vården och/eller är intresserad av orsak och verkan?

    nu blir jag supernyfiken 🙂


Kommentera

