bantningstips för hyposar

i och för sig misstänker jag att det funkar på alla.

tack a!
jag hittade just din kommentar.
den blev spam för att den innehöll en länk.
gillade vad jag läste.
tack för att du så ofta är här och kommenterar hos mig – det uppskattas!

ok – då kör vi:

How to Lose Weight With Hypothyroidism
Many hypothyroid patients struggle with an inability to lose weight. If you are on thyroid hormone replacement, but find that the weight is not melting off, there are some steps you can take.

Difficulty Level: Easy ___ Time Required: 5 minutes
såååå amerikanskt 🙂

Here’s How:
Make sure you’re not undertreated. Some endocrinologists believe that patients do not feel well and can’t lose weight unless TSH is in the low-normal range.
Ask your doctor if you need T3. Research has found that many hypothyroid people fare better when they add T3, a second thyroid hormone, to the typical treatment of levothyroxine (i.e., Synthroid or Levoxyl.)

det är lugnt! jag ligger perfa i mående med pressade värden. det beror på att jag fått tillbaka livet efter att ha fått T3

Make sure you’re not sabotaging your thyroid drug treatment. Doctors have found that taking calcium supplements or calcium-fortified orange juice, vitamins with iron, and antacids may interfere with thyroid drug absorption. Take these supplements at least 3 hours apart from thyroid hormone.

har full koll på detta. tar alla vitaminer och mineraler på morgonen. hormoner käkar jag på eftermiddagar och kvällar. T3 på eftermiddagar och T4 på kvällar. dessutom sväljer jag ner alla pillerbletter med vatten

Consider taking your calorie requirements for the day and breaking them into smaller, 250-calorie mini-meals. Frequent smaller meals can help balance blood sugar, prevent fat storage, and help you feel less hungry in general.

njaääe alltså. måste jag? har provat. det funkar inte för mig! jag orkar inte hålla på så och käka var tredje timme!

Consider a low-glycemic and/or low-carbohydrate diet. This means you limit the amount of starches – such as bread, pasta and rice – that you eat, and eliminate refined sugars.

testat i flera omgångar. funkar inte nu. jag kör efter scarsdale. tidigare i livet har den hjälpt kalasbra. man går ner ett halvt kilo om dagen. men inte nu som sagt

Eat a diet of low-fat protein and complex carbohydrates like vegetables.

detta var mitt sommarprojekt. funkade inte för viktnedgång. däremot mår jag bra av att äta så. ett tag.

Ask your doctor if you need an antidepressant. Some hypothyroid people find their weight loss efforts are more effective when they’re on a prescription antidepressant therapy.

skulle inte tro det va! inte fasiken heller att jag skulle knata iväg till en doktor och säga att jag ville ha lite lyckopiller för att gå ner i vikt! aldrig! inga mer kemikalier!

Exercise 30 minutes a day. You don’t have to run marathons, or become a fanatic. Even brisk walking in 3 10-minute segments a day will raise metabolism and help you burn more calories.

jo jag vet. detta är min vardag. fast jag går mer.

Tips:
Consider participating in a regular support group, such as our online Thyroid Diet and Weight Loss Forum. Sharing tips, techniques and support with others can make your weight loss efforts more effective.

tack för tipset. jag har min supportgrupp precis här. jag har väl aldrig blivit så peppad och fått så många fina ord som just här. tack alla!

jag hittade min diet! den här är ju bara bäst:

Published in: on fredag 22 augusti 2008 at 10:43  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2008/08/22/bantningstips-for-hyposar/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag har börjat misstänka att Viktväktarnas diet inte är bra för att nå mitt mål, dvs det är ju bättre än inget, men inte optimalt. Ju mer jag läser, desto mer läser jag om att någon varit medlem i Viktväktarna (Weightwatchers) och ändå gått upp! Några förordar LCHF-diet som ”Doktor Dahlqvist” (Passagen) kallar lågkolhydrat-högfett-kost. Medan Livsmedelsverket tvärtom förordar motsatsen och pekar på en studie där lite kolhydrater och mycket fett ledde till signifikant ökad risk att dö i förtid (kartiovaskulärt).

    Jag är så trött på det här, men samtidigt glad att T4 ändå fungerar. Tänk om man inte hade det! Efter flera timmars Googlande är min slutsats kring lämpliga dieter att det bästa för min del är att satsa allt på ett kort och pröva diabeteskost utan socker och med hög andel fisk (E-vitamin) samt att träna både med promenader (många och långa) samt i gym (styrketräning), samt att skippa Viktväktarna som fokuserar alldeles för mycket på lätt-mejeri-produkter (low-fat).

  2. hm. ja jag gick upp i vikt av viktväktarna. och jag tror inte heller på lightprodukterna. aspartam verkar vara rena giftet efter vad jag läst.
    däremot köpte jag aldrig viktväktarprodukterna. jag lagade all mat själv.
    jag mår bra och känner mig fräschare av viktväktarkost.

    ska bli spännande och se vad du tycker om dahlqvistkosten.
    jag kände mig sjuk av den och det kändes som att jag fick en stor cementklump i magen.
    wolmer (finns i min högerspalt här på bloggen) sa att det beror på omställningen och att om jag hållit ut och ”kommit över tröskeln” så hade även jag mått bra.
    jag tror inte det eftersom hela kroppen kändes förgiftad.

    jag har en gammal kokbok från 1967. i den finns mager kost, lättsmält kost ch mycket lättsmält kost. jag funderar på att testa ett varv på det och se vad som händer.
    det handlar mycket om att koka maten, ugnssteka i folie och grilla.

    de skriver
    välj magra fisk- och köttsoretr, grönsaker och frukter med låg kolhydrathalt, ägg, skumjölk och kärnmjölk (finns ej mer), mager ost, sparsamt med margarin och smör, bröd bakat på grovt mjöl.

    undvik födoämnen som innehåller mycket fett eller kolhydrater, socker, mjölredda såser och soppor, stuvningar och majonäs (de hade inte större utbud på den tiden).

    så det är ungefär som lchf fast utan fett och all mat skall ugnsbakas eller kokas.

  3. Jag kommer INTE att prova dahlqvist-kosten efter att ha läst på Livsmedelsverkets hemsida om riskerna för hjärtinfarkt mm.

    Jag är mer intresserad av det du beskriver från din kokbok från 1967. Det finns en annan bok ”Den nya maten” av Britt Sandquist-Bolin, det är tjock och genomarbetad s k smalkostbok från 1977 (finns på antikvariat t ex Alfa, Drottninggatan, Stockholm). Kokboken är kompakt på det sätt som böcker innehöll mera stoff innan Internet och innan de blev till konstverk (gärna med honung och citronmeliss).

    I boken finns även en viktkurva med angivna normalvikter, men mycket snävare än de nu tillåtna BMI 18,5-25. I Sundquists bok anges gränsen till c:a BMI 20,5-23.

    Nämnde jag detta förut? Jag hittade några ledtrådar igår i Google. Mina hypoteser just nu:
    1) Interleukin-6 (IL-6) produceras som svar på inflammatoriska processer och ökar i mängd när man har fel på sköldkörteln.
    2) Interleukin-6 har ett samband med skadade sköldkörtelceller; och förhindrar eller påverkar dessutom syntes av T4 och T3.
    3) Interleukin-6 är dessutom en inflammatorisk markör som produceras i stor mängd i fettvävnad och samtidigt gör fettvävnaden insulinresistent.
    4) Insulinresistens gör att cellerna inte kan ta upp glukos så lätt, och insulinnivåerna höjs vilket i sin tur gör att fettcellerna inte får åtkomst till sina energidepåer och därmed förhindras viktnedgång.

    Slutsats: I brist på bättre uppslag: att pröva diabeteskost under resten av den här terminen.

  4. a jag uppskattar dina detektivinsatser enormt. det låter riktigt intressant det där.
    dina googlingar reder ut mer för mig än två års tjatande och frågande hos läkare 🙂
    jag har någon gammal kemifobi så jag har svårt att ta till mig text som är för mycket kemispråk.

    jag har ett par thyroidböcker och det jag har läst i dem verkar mest handla om kosttillskotten och sen vanligt sunt förnuft. bättre att äta potatis än chips, bättre att äta paprika än ajvar relish

    det ska bli spännande att höra vad du säger efter att ha läst om sköldkörtelmaten.
    jag känner att jag borde ta och läsa igenom mina thyroidböcker igen. nu när jag kan mer än förut, nu när jag lärt känna min kropp så jag vet vad kroppen mår bra av eller inte.

    nu ska jag googla lite på diabeteskost.
    min dotter fick åldersdiabetes vid nitton års ålder. hon har också koll på det där.
    hon har gett sig sjutton på att fatta detta så hon har just börjat på universitet på en flerårig utbildning i läkemedelskemi.


Kommentera

