missbrukarpersonallön

efter att ha besökt missbrukarhemmet igår kväll är jag grymt sugen på att få jobba där.

för mig är inte lönen så viktig. jag har länge sökt något socialt att jobba med och nu har jag kanske hittat det.
om jag blir godkänd efter provjobb.

jag får lite extrapengar vilket behövs eftersom jag gick ner ordentligt i lön på det nya jobbet. men till största del handlar det om att försöka göra en insats och slösa all kärlek i mig till några som kanske behöver ha det, samt att ha något att slösa min tid på.

men det jag reagerar starkt på är att ingångslönen för att finnas bland dessa människor är så låg. bara 18500 kronor i månaden får man om man jobbar med socialt utslagna.

när jag jobbar som pappersvändare får jag betydligt mer i månadslön. och då har jag ändå bra mycket lägre lön än på förra jobbet.

hur fåglarna kan det vara bättre betalt att kludda på papper än att hjälpa människor?

belönar inte vårt samhälle väldigt fel när människor som jobbar med människor får så låg ersättning?

på ett missbrukarhem kan du i samtal få höra hårresande skildringar ur livet, det kan uppstå lite halvfarliga situationer. allt det där ska man hantera för 18500 spänn i månaden.

de som jobbar socialt och som har respekt för varje människa, de har alltid varit mina idoler. jag har aldrig imponerats nämvärt av någon som slår en golfboll ett visst antal meter i en viss vinkel, eller någon som sjunger för fullsatta arenor, även om jag naturligtvis uppskattar deras skicklighet.

mina idoler har alltid varit dem som gör en insats för människor.

Published in: on måndag 25 augusti 2008 at 7:18  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2008/08/25/missbrukarpersonallon/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jo, så är det, och det är orättvist och man vet inte riktigt vad man kan göra åt det.

  2. Rättvist, orättvist… förresten… vad är det?

  3. Ja så där är det….Min dotter jobbar på supporten på ett företag som säljer dataprogram efter 2 år har hon mer än dubblet så hög lön som jag hade efter 25 år som undersköterska.

    Att jobba med människor har inget värde i vårt land inte ekonomiskt iaf,men det ger så mycket annat…tur är väl det annars hade inget jobbat i vården.

  4. a och m. för mig är det mer än märkligt att det inte är viktigast i världen att belöna dem som tar hand om människor.


Kommentera

