tjoho, ett hekto ner

dagens skitvikt -1,9 kilogram

det innebär nytt rekord. 0,1 kilogram nedåt.

senaste tiden har jag varit så sjukt ödemig.
ni som läser min blogg såg ett foto på min vätskefyllda ankel.

vattendrivande tabletter med namnet furix inte funkar på mig.
men jag har en annan idè som funkar vattendrivande.
att jag gått ned ett hekto nu tror jag beror på att kroppen bara råkade släppa iväg ett extra hekto vätska av bara farten.

jag håller på och leker kemi med min kropp. jag och en till bollar idéer just nu och ser vad vi kan få till.

så här skrev a i en kommentar till mig
Mina hypoteser just nu:
1) Interleukin-6 (IL-6) produceras som svar på inflammatoriska processer och ökar i mängd när man har fel på sköldkörteln.
2) Interleukin-6 har ett samband med skadade sköldkörtelceller; och förhindrar eller påverkar dessutom syntes av T4 och T3.
3) Interleukin-6 är dessutom en inflammatorisk markör som produceras i stor mängd i fettvävnad och samtidigt gör fettvävnaden insulinresistent.
4) Insulinresistens gör att cellerna inte kan ta upp glukos så lätt, och insulinnivåerna höjs vilket i sin tur gör att fettcellerna inte får åtkomst till sina energidepåer och därmed förhindras viktnedgång.

Slutsats: I brist på bättre uppslag: att pröva diabeteskost under resten av den här terminen.

så här svarade jag:
det du skrev om insulinresistens är intressant. jag har fört det vidare och de säger att den idén inte är tokig alls. din idé skulle kunna förklara varför jag inte går ner i vikt trots att jag kämpar så.

om nu fettdepåerna ligger och skvalpar i mig utan en chans att kunna omvandlas och göras av med som energi så blir jag också nyfiken på diabetesområdet.
diabetiker äter ibland medicin som motverkar insulinresistens, exempelvis metformin.

metformin kan överviktiga diabetessjuka få när vanliga viktåtgärder som motion och bra kost inte hjälper.

jag hade graviditetsdiabetes vid båda mina graviditeter och har länge varit överviktig. jag anser att chansen till att jag får diabetes typ 2 är stor. det känns som att det ligger och väntar på att braka till.
diabetesängslan är en av orsakerna till att jag absolut vill gå ner i vikt, men även för att det är jobbigt att leva i en tjock kropp vill jag dala i vikt.

nu undrar jag hur jag ska kunna ta detta lilla delikata smörgåsbord av ovetenskapliga studier till en läkare så att läkaren låter mig testa en medicin som motverkar insulinresistens. bara för att testa.
idén är så dåligt understödd av fakta så jag kommer väl åka ut med huvudet före 

men jag är himlans nyfiken.

jag gick aldrig till en läkare med det här. jag fixade själv. metformin gör att jag sover som en stock och kissar ut den värsta överskottsvätskan. har september som provmånad.

♥_♥_♥_♥_♥_♥_♥_♥_♥_♥_♥_♥_♥_♥_♥_♥_♥_♥_♥_♥_♥_♥_♥

Published in: on lördag 6 september 2008 at 12:43  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2008/09/06/tjoho-ett-hekto-ner/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Tjoho, jag det tror det spöregnar. Måste vara första gången på den här sidan av halv elva idag. Klockan är nog 10.32.

    Jag följer din resa med alla Terminators, från 3 till 4 och antar att nästa blir Arnold.

    Det är bara att inse att det finns så mycket i det där med hur kroppen fungerar, och inte fungerar. Varför fett inte vill ge sig, varför lymfsystemet leker hela havet stormar.

    Det värsta är att det är lätt att bli förvirrad. Så mycket att läsa om, och inte är det lätt att dra en röd tråd, hjärnan hänger inte med. Och ännu flera nya saker lär jag mig. Härförleden så fick jag veta att det finns inte bara fett, utan olika sorters fett. Brunt och gult, fast på engelska är det gula vitt fett. Och det är bara en början… som i mina försök att förstå mina njurar, binjurar och varför det kanske är som det är.

    Det får tydligen inte bli för lätt.

    Nu fick jag ont i huvudet. Ajaj. Ha det gott i regnet.

  2. badgear, kroppens funktioner fattar inte jag heller. jag letar vägar som verkar funka, sen struntar jag i hur det funkar.
    har så länge försökt förstå. precis när jag tror att jag fattat något lär jag mig nytt och inser att de teorier jag hade sjönk igen.

    men en nollkommasexa nedåt på vågen gör helt klart min helg 🙂


Kommentera

