en av de bra ligger och dör

det finns inte mycket jag hatar.
cancer hatar jag.

en av de riktigt fina människorna i denna värld har cancer.
nyligen upptäcktes metastaser mellan kotor i nacken.

den här människan är sjukt fin.
han har gjort så sjukt mycket gott.
ofta i sitt yrke men lika ofta på sin fritid.

han har gått fram till folk som ser ut att vara illa ute och frågar vad han kan hjälpa till med.
han har hjälpt flera bostadslösa få bostäder och möbler.
han har burit och kånkat så ryggen värkt.
han har följt med dem till soc, till  polisen, på rättegångar, samtalat med familjer..
det finns ingen ände på denna människas godhet. 

varför har inte han fribiljett från cancer?
varför är just han så sjuk?
varför kommer han att dö snart?
kan inte cancern ta något satans äckel som plågar livet ur sin omgivning i stället?

efter detta mörker som sliter sönder mitt hjärta och får sjöar att rinna ur mina ögon måste jag berätta en askungesaga också.

igår var jag i allhelgonakyrkan på söder i stockholm och lyssnade på börge hellström.

börge blev sexuellt utnyttjad av män som barn.
efter det levde han många, många år i skam och skuld.
dessutom levde börge i en icke fungerande familj.
han blev full första gången när han elva år gammal.

det blev många fyllor och mycket droger i börges liv.
det blev häktningar och han satt ett par vändor i fängelse.

han spöade män. hårt. slog dem sönder och samman.
han kände sig hotad av män efter övergreppen i barndomen.

sen kammade han till sig och la av med sitt kriminella liv.
han blev en av grundarna till KRIS – kriminellas rätt i samhället 

idag är han en storsäljande författare tillsammans med anders roslund.
vem har inte hört talas om roslund-hellström
själv har jag minst tre av deras fem böcker i bokhyllan, bland annat box 21, odjuret, edvard finnigans upprättelse.
superbra böcker men hemskt vidriga.

idag tjänar börge en massa pengar och blir belönad med fina priser.

(regeringen tog upp en undersökning om stockholms gatubarn efter roslund och hellströms senaste bok: flickan under gatan.
tidigare ville man inte erkänna att det finns gatubarn i stockholm. gatubarn fanns bara i ryssland och i rumänien sa man. men dessa  barn bodde i tunnlarna under stockholm.
stockholm är nästan lika stort under jord som ovan jord.)

Published in: on onsdag 15 oktober 2008 at 8:04  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2008/10/15/en-av-de-bra-ligger-och-dor/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLämna en kommentar

  1. Åh..vilket öde..har inte läst något av Roslund-Hellström. Men ska göra, när jag orkar säta mig in i något så svårt och jobbigt.

    Och jag beklagar att din vän är sjuk..cancer är en vindrig sjukdom och det finns inget bra att säga i en sådan situation. Mer än att det är för jävligt!

    Kram Sandra Solros


Kommentera

