en knarkares icakvitto

sedan jag började jobba med missbrukare får jag ta emot högvis med fördomar.
jag säger inget – det är ingen mening. det kan låta så här:

super/knarkar de hela dagarna?
nej de har slutat!

är de så där skitiga och äckliga?
nej de kan använda tvål och vatten de också.

de liksom har inga tänder och så är de tjuvar va?
de flesta ser helt normala ut och har levt helt normala liv.
många har tjänat ihop till sitt missbruk för egen kraft.
det ligger en stolthet i att alltid ha skött sitt jobb.
om du tror att parkbänks-kenta är den enda sortens alkoholist så tror du fel.
men naturligtvis finns det folk som snor saker.
göran persson till exempel.

häromdagen var jag och städade ur en knarkarkvart.
det äckligaste jag hittade var en strumpa bakom soffan.
strumpan var inte ens smutsig.
inte speciellt äckligt alls faktiskt.

medan jag städade ur den där lägenheten så gick jag och tänkte på alla dessa fördomar folk har.
så jag tog med mig ett icakvitto från knarkarkvarten:

ser ju också skapligt normalt ut.

fast jag tycker att tonfisk i vinäger låter vidrigt.

Published in: on måndag 20 oktober 2008 at 10:37  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2008/10/20/en-knarkares-icakvitto/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. det är nästan som med fördommar om feta; de är också skitiga och äckliga, och inga tänder har de och tjuvar gör dom också…och tar en himla massa plats på tåget.

    Om de inte är som Babben Larsson förstås.

  2. precis så 🙂

    jag är tjocko, alltså är jag smutsig och äcklig och otandad och snoig och behöver kingsizeplats 🙂

    plus tillägget att man stör folks tillvaro då de blir så upprörda för att jag inte är kapabel att sköta min kost rätt 🙂

  3. Ja, det finns mycket fördommar! Jobbar ju bland annat med utvecklingsstörda och med psykpatienter så jag får också en del märkliga frågor…

  4. ja då förstår jag att du hör en del kraka.

    fast just idag är jag rätt trött på missbrukare. oj vad de har varit jobbiga idag. det var fullmåne i veckan väl?


Kommentera

