min sjuka vän

i morgon är det operationsbordet för honom som gäller.

tror att det var för fyra veckor sedan han låg där senast.
då var det hela dagen.
då byggde de mekano i nacken på honom.
metallplattor, stänger och skruvar.
för en megastor cysta hade sabbat nacken för honom.
det var varning för nackras. 

allt på grund att läkarna inte lyssnade på vad han sa under ett halvår.
han tog sig inte förbi at-läkarna.
fast han sa att han är opererad för lungcancer i januari i år och fast han sa att han måste kollas.

cancern har hunnit krascha nacken.
det är något skit inuti en av nack-kotorna.

operationssåret läker inte.
han har ett stort hål rakt in i ryggen.
det är det som ska opereras i morgon.
det ska skäras up, tvättas och sys igen.
det märkliga är att såret inte har blivit infekterat.

min vän vill uppleva våren.
han önskar en fin vår.
jag vill att han ska få en fin vår.
en enda vår kan man väl få önska sig?
bara en enda?

ja ja.

jag har i alla fall redan köpt en 200-grammare helnöt.

mat-marabou-helnot

han kommer att ringa antingen på lördag eller på söndag och be mig komma med helnöt.
jag ska hinna före det samtalet.

jag vill bara se honom.

Published in: on fredag 14 november 2008 at 12:20  Comments (8)  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2008/11/14/min-sjuka-van/trackback/

RSS feed for comments on this post.

8 kommentarerLämna en kommentar

  1. Din vän kanske inte hinner vänta till våren. Hittade denna sida med fina ljud; du kan använda Audacity om du vill ha in dem i en mp3-spelare.

  2. http://www.fagelguiden.se/birdsound.html

    Glömde klistra in länken…

  3. Jag hittade din sida av en slump, och fann detta inlägg. Jag hoppas innerligt att din vän får uppleva våren. Minst en till. Jag sänder er varma tankar!

  4. tack a. ja det är illa med honom. men vi skojar och skrattar i alla fall.
    det är lyx att få vara vän med en sån ängel.

  5. Det är viktigt att kunna skratta och skoja oavsett var i livet man befinner sig! Det ger värme och samhörighet.
    Min mamma skrattade och skojade in i sista andetaget (som hon tog den 4 juni 2005 då cancern vann en lång kamp).
    Hennes skratt lever vidare.
    Din vän är i ett svårt skede, men hans skratt kommer alltid finnas kvar.
    Förlåt om jag låter klyschig, men jag menar det… skratt förlänger livet. I en eller annan mening. Fysiskt liv, eller liv i minnet hos andra.
    Kram!

  6. När jag läser det så känner jag att jag önskar att jag också vore lika stark och en lika bra vän. Vilken tur du har som har en så fin vän, och vilken tur han har som har dig. 🙂

    Kram fina solen!

    Solros

  7. solrosen, han och jag förtjänar nog varandra.
    vi gillar varandra en miljon.
    tänk om han bara kunde ge faan i att dö!
    men fram tills döden är aktuellt ska vi ses så ofta som möjligt och skratta så mycke vi kan!

  8. anna du låter inte det minsta klyschig.
    jag har sett döden jobba på förut.
    jag tror att jag förstår dig fullt ut och jag håller med. skrattet är underbart. för då får jag se hans fina glada ögon en gång till.
    jag inpräntar varje sekund i minnet.


Kommentera

