tur som en tosing

har funderat ett tag på hur jag ska klara av att betala räkningarna i slutet av januari. det skaver lite i tanken av möjligheten att komma efter.

jag har tur som en tosing. fick skatteåterbäring på dryga 15 000 kr
tillsammans med extrajobbetlönen kan jag nu betala räkningarna i januari och kanske till och med betala hyran som skall vara betald i slutet på februari. me like!

vad det gäller jobbsök har jag inte hunnit riktigt för jag har jobbat så mycket nu när jag varit arbetslös. har jobbat så mycket att det känns som att jag kommer bli sjuk nu när jag är ledig i helgen och slappnar av.

eller ledig…… hemma i vart fall. fast jag sitter med bokföring på egna firman. hämtade lite jobb i veckan som jag borde hinna göra i helgen.

har dock gått vidare på en intervju där det är sjukt många sökande till jobbet. ett sånt jobb jag vill ha brukar ha 200-400 sökande. jag är i vart fall kallad till en andra intervju på onsdag.

måndag morgon har jag en förstaintervju för ett jobb på söder i stockholm. 

jag vill inte jobba jättemycket tid hos missbrukarna för jag har fått en teamkompis som inte beter sig som en teamkompis. hon använder sin tid till att surfa på nätet och vila för att hon är trött.

jag frågade hur hon tänker när hon gör så eftersom jag får så sjukt mycket att göra. hon blev riktigt förbannad på mig men det struntar jag i. jag sa att jag inte la någon värdering i min fråga, exempelvis om det hon sysslar med är rätt eller fel. jag bara frågade hur hon resonerar kring sitt agerande. hon sa att hon var trött och behövde vila.

i tisdags när vi jobbade satt vi med de boende och pratade. då la hon sig på soffan och somnade.

för mig är det märkligt när en person på ett personalmöte framhäver sin noggrannhet, sin välvilja och sitt stora intresse för jobbet. berättar vidare att regler är viktigt för missbrukare. likaså konsekvenser som att om man inte sköter sin nykterhet och drogfrihet så åker man ut.

jag upplever inte att hon lever som hon babblar. mer att det är en titta-på-duktiga-jag-fasad. och när chefen – som hon showade för – är borta, då kommer den rätta fram.

nästa vecka ska jag använda mig att mitt motto lev och låt leva.
jag ska ägna mina tankar åt det jag sysslar med och ska försöka låta bli att reagera på det  som hon gör.

det händer ju faktiskt inget farligt. det enda är att jag får sjukt ont i foten på kvällen efter att ha fått göra en stor del av två människors jobb.

det blir ett ypperligt tillfälle att träna på mitt humör, att inte bli sur, att sköta mitt och skita i andra.

hur det kommer att gå?
jag blir nog skitsur som vanligt…

Published in: on lördag 6 december 2008 at 2:18  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2008/12/06/tur-som-en-tosing/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Är det inte så lite grann för oss alla, att man har en önskebild över hur man skulle vilja vara, och så har man det man verkligen är – just nu. Hon är förstås trött och kanske behöver vila, samtidigt är det lika sant att hon (kanske) en gång i tiden var noggrann och hade stort intresse för jobbet och i varje fall önskar att det ska bli så framöver också.

    Hoppas det går bra med jobbsökandet, det är nog så att de flesta arbetsgivare ändå inte lägger ut någon annons strax före julafton så du har nog ändå inte missat så många chanser om du till äventyrs lagt jobbsökandet åt sidan för stunden. Glöm nu bara inte att du inte ska sortera bort annonser bara för att det står ‘civilekonom’ i dem utan hävda, med rätta, att du har erfarenheter som kompenserar och motsvarar den efterfrågade kompetensen.

    • tack snälla a för pushen. skönt med extra energi. jag har som vanligt svårt att ta tag i saker. har ändå varit skapligt aktiv på jobbsökeriet.

      vad det gäller min nya kollega blir jag förvånad. det är en sån där mycket-snack-liten-verkstad-brud. när chefen är där snackas det en massa och sen när han inte är där sitter hon och surfar på nätet eller lägger sig att vila vilket i mina ögon är jättekonstigt.
      perfekt läge för mig att träna på att inte bry mig, att sköta mitt. att inte reta upp mig på vad hon gör.


Kommentera

