sockerdrömmar

idag fick jag hålla mig i schack i affären.

hela dagen idag har jag drömt romantiska sockerdrömmar.

hur fantastiskt gott det är med tiramisu.

hur knaprigt god choklad är när man tar den direkt ur kylen.

att en fredagskväll sitta i soffan och halvslumrande mysa med en stor bit mjuk pepparkaka och en balja kaffe tills le´s dance.

eller en riktig fett-socker-kombo som en dammsugare, en chokladbiskvi. eller fyra av varje.

något jag har noterat är att när jag är trött, speciellt när jag är mycket trött, så kommer sockerlängtan som ett brev på posten.

en teori jag har läst om socker (vilken jag gärna plockar upp och tror på eftersom det passar mig, haha), är att gamla missbrukare, och såna som jag med autoimmun sjuka, som ofta lider av en enorm koma-trötthet, energilöshet, orkeslöshet (ja vad som helst som är het och utan energi) kan få en snabb energikick så man orkar. en falsk ork eftersom man snabbt dippar igen. men ändå.

vad kommer det här sötsuget ifrån? varför kan vissa leva helt utan längtan efter sött? varför kan inte jag?
finns det någon styrcentral i kroppen för sockerberoende?
är det en liten pryl man skulle kunna operera bort, ut, väck?
för då vill jag ställa mig i den operationskön!

till slut hamnade det spenat, potatis, minimjölk och toapapper i mitt hem.
det andra lät jag bli.
idag i alla fall.

Published in: on fredag 20 februari 2009 at 9:32  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2009/02/20/sockerdrommar/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Bra att du höll emot. Fortsätt kämpa. Jobba jobba jobba!

  2. jag körde faktiskt lite tankepyskologi i affären.

    tänkte efter hur jag brukar må av socker (illamående, komatrött), hur (inte) stolt jag blir över mig själv när jag åker dit på en bullpåse, vad det kostar på ett år. framförallt hur länge jag har kämpat för att gå ned i vikt och hur mycket jag verkligen vill gå ned i vikt.

    för en gångs skull lyssande jag på min egen tankeslinga =)


Kommentera

