dag 26 med reductil

skitvikt -15,2 kilo!
reductilvikt -11,8 kilo!

det går mer och mer sakta att gå ned i vikt. konstigt eftersom jag äter så lite. min kropp är verkligen en lattjo pryl. funkar liksom inte som andra.

sakta, sakta börjar en våg av stolthet växa fram i mig.
jag har ätit samma kost i 25 dygn med bara tre små snesteg.
vecka ett med två glas rödvin. vecka tre ett bröllop med liiiiite mat och några glas vin och ett drink. vecka fyra en extra deciliter grönsakssoppa en hungrig dag.
jag gör nästan exakt som jag blir tillsagd och det funkar.
jag kan vara diciplinerad och det gör mig stolt.

visserligen har jag varit diciplinerad förut också med kost och motion. det funkade ju tyvärr inte på min kropp och då fick jag dåligt självförtroende och skyllde, precis som läkare och folk runt mig, att det var mig det var fel på, att jag bara snackade men inte klarade av att hålla struktur.

igår var jag ute och strosade några timmar.
det var första gången jag hade mössa. skönt.
men jag glömde att dra på mig täckbyxorna så jag råkade gå ut i jeansen. stelfrusna lår gör ont i kyla. även i värme sedan när de ska tinas 🙂

det blev bara 8 467 steg, 6,35 kilometer och 440 förbrända kalorier.
det var inte träning jag var ute efter.
det var lugnet i magen, luft, vatten, människor, ta bilder.

jag strosade ut till min kolonilott och försökte gissa vad som växer där. kolonilotten är helt igenvuxen. den har inte hunnits med på ett par år.

funderade på vad jag behöver köpa för att bruka min kolonilott. idag hävdar alla prylgalningar att man behöver en miljon olika trädgårdsprylar.
jag bestämde mig för att jag behöver en grävspade (en stickspade? är den bra att gräva med?), en bra sekatör med utväxling, en sån där liten grävspade/planteringsspade och ett knäskydd.

det finns knäskydd som kostar fyrahundra kronor. men jag kan tänka mig att köpa ett som ser ut som ett avlång sittunderlag för tjugosju kronor.
tror även att jag kan få en bra sekatör för under en femhundring.
ja allt som allt tror jag inte att det blir så farligt.

men hur ska jag kunna vänta med att handla tills jag har varit på trädgårdsmässan fattar jag inte riktigt 🙂

04
min spik i min stolpe 🙂

05
det här skulle kunna vara gräslök

06
jag odlar tydligen knallröda pinnar

07
den här måste jag riva. stor bror föreslog att jag skulle ringa några huliganer och berätta att de har något att slå sönder.

08
den här får stå kvar

09
det här vet jag åtminstone vad det är 🙂

10
behöver verkligen en sekatör

11
den välskötta finrabatten

12
det växer något i min kompost som har klättrat högst upp i trädet…

Published in: on söndag 22 februari 2009 at 1:37  Comments (3)  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2009/02/22/dag-26-med-reductil/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 kommentarerLämna en kommentar

  1. En möjlig högsta viktnedgång går att räkna fram. Först gäller det att veta ungefär var man har sitt underhållsintag (eller vad jag ska kalla det för) – hur många kcal behövs det för att jag ska vara viktstabil.

    Är det 2000 kcal/dygn och stoppar man i sig 500 kcal/dygn så blir underskottet max 1500 kcal/dygn. Och räknar vi ca 7500 kcal per kilo fett så tar det 5 dygn att bli av med ett kilo fett. Har man nån form av träning, hög ingångsvikt (och därmed hög basal metabolism) så kanske man kan ha viktstabilitet på 4000 kcal, och minskar man med 3500 kcal/dygn så kan man i teorin bli av med bortåt 3 kilo fett i veckan.

    Övrig viktminskning kan nog härledas till minskad vätskemängd i kroppen.

    Problemet vid så lågt intag är den stora risken för minskad muskelmassa. De studier jag sett om denna problematik vid VLCD påstår att mkt högt intag av protein (föda i form av proteinshakes), styrketräning och att dieten är kortvarig räddar troligen muskelmassan.

    Jag har läst om en kille på ett forum bantade bort om det var +60 kilo eller mer på en VLCD, styrketränade och ökade sina lyftresultat fantastiskt under de här månaderna. Om det är sant eller inte vet jag inte. Jag har skrivit om honom nånstans i min blogg. Men jag minns inte var. Men jag har för mig att han också menade att man inte alls behöver äta så mycket protein som det anses för att bygga styrka. Det var i alla fall hans erfarenhet.

    Ahja hittade jag en bloggning jag gjort på det hela – men det finns en eller två till som jag gjort som en sammanfattning av en del av resultaten http://blogg.passagen.se/badgear/date/20080107, där hittade jag en av trådarna, över 500 sidor läsning 🙂 https://www.flashback.info/showthread.php?t=315485&page=2

    Jag vet inte om detta är en av snubbarna från flashback, men det är nästan så jag tror det; http://www.expressen.se/1.336367

    Många positiva erfarenheter av VLCD här. Men tyvärr så finns det ett par bloggare som skrivit några hemska bloggar med VLCD. De har mått fruktansvärt dåligt, men ändå fortsatt.

  2. Åså hittade jag lite mer skräp på min blogg om VLCD och forum.
    http://blogg.passagen.se/badgear/date/20080113

    Där finns länkar till dvdforum (av alla ställen 🙂
    och där finns nog den jag tänkte på i förra kommentaren http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shthpri&thread=50332&forum=6

    och kalla sig för Pudel.

    Har du tråkigt en dag så kan du ju alltid läsa och bli inspirerad när det är tungt.

  3. hm. skrev ju en kommentar här till dig igår badgear…. glömde jag att posta den? jag var väldigt trött 🙂

    skrev på ett ungefär typ liksom ba tacktacktacktacktack. nu har jag lästlästlästlästläst.

    uppskattar enormt!

    kramkram


Kommentera

