dag 33 med reductil

oj vad glad jag blev när jag snodde dotterns gamla snygga skidjacka ur garderoben och den satt perfekt.
storlek 42.
vem hade kunnat tro det för en månad sedan?
inte jag i alla fall.

vikten ramlar i sakta mak nedåt och jag börjar känna att jag har gjort halva viktresan redan.
kilona ramlar av uppifrån och ned. som i regel för kvinnor.

dubbelhakan är borta. så himla skönt. saknar den inte.
man kan se konturerna av kindbenen och nyckelbenen. inte tydligt, men man ser att det finns något där.
däremot ser näsan märkligt smal och väldigt utstickande ut nu när det inte finns vätskesvullenhet i hela ansiktet.

det kommer att ta tid att ta till mig mitt nya utseende.
det som är jag.
det jag längtat så mycket efter fast glömt hur det ser ut.

magen trycker inte längre jättetuttarna upp i hakhöjd.
tuttarna börjar se mer normala ut.
är inte helt nöjd med det för när brösten blir mindre ser man tydligare att brösten har lite olika form och storlek. som hos alla andra kvinnor.
nu är det ju inte så att folk säger om kvinnor att där går hon med olikformade tuttar.
men är man van att se sin kropp som något man inte helt kommer överens med, då ser man allt.

rumpan börjar se ut som en rumpa och det är jag väldigt glad över.
förut var min ända en fyrkantig fettkoloss som man inte såg någon rumpform på alls.

runt midjan finns fortfarande ett gäng volanger.
de är mindre i storlek och jag behöver inte längre räkna fram sidan tretton när något kliar.

låren är nära att växa ifrån varandra och inom fem kilos vikttapp har jag två lår igen och inte ett oformligt fetthäng. skönt när sommaren kommer om inte annat. värme och fetlår som gnuggar mot fetlår är inte kul alls.
16+ kilo fett är rätt mycket att ta bort.

mitt bmi ligger nu på 27,5.
jag är 8,1 kilo bort från min högsta normalvikt nu.
det är inom räckhåll nu…

jag vill inte ens tänka på att mitt bmi låg på vidriga 36,8 när allt var som värst. innan de hittade felet i min kropp. fatta att ha ett bmi på 37 när man inte äter mer än 1500-1800 kalorier om dagen i kost är väldigt knäckande. tror du att någon enda människa i hela världen tror på dig då?
nope. alla säger att det är en omöjlighet att väga så fruktansvärt mycket när man har en juste kosthållning.

det var en hemsk tid. en lång hemsk tid.
men nu är det andra tider. bra tider.
för jag har fått hjälp att balansera upp min stendöda sköldkörtel så gott det går.
och nu får jag läkarhjälp med att plocka ner min vikt till normalvikt.
jag är väldigt tacksam mot livet och omgivningen just nu.

idag gick jag en prommis ut till min kolonilott igen.
skönt prommis men på ynkliga 2,5-3 kilometer blev jag så slut och så genomsvettig så jag ville kräkas och svimma. kroppen ville inte alls idag.
fötterna höll utan att tokvärka och gå sönder.
satt en stund och njöt av att jag är kolonilottsägare och av den härliga vårsolen.
än värmer inte solen i ansiktet men jag vet ju att redan inom några veckor gör solen det.

sen gick jag hem igen. och gick bort till affären för nu var det verkligen tid att jag fick dagens banan.
i affären träffade jag kompis som bjöd på kaffe.
tok sa jag, jag är ju genomsvettig och stinkig.
jag med sa hon och så hakade jag på fikan.
trevligt att tjejsnacka ibland om upps och ners.

när jag tog av mig termobrallorna och dotterns skidjacka i hennes hall blev hon alldeles stum.
var hos henne i pyjamas. eller underställ rättare sagt.
hon sa att OJ vad du gått ner i vikt.
mmm jag vet, sa jag, ser nästan normal ut nu.
vi har tränat mycket ihop hon och jag så hon vet hur jag har sett ut genom åren.

svimkänslorna och den kallsvettiga svagheten är jobbig men jag drog i mig min banan och sen var det bra igen. ska ha något i fickorna framöver så att jag kan mota svimningskänslorna när energin tar slut.
har bara inte riktigt kommit på vad än.
russin är ju enkelt och bra men att käka koncentrerat socker är inte bra för mig nu.
funderar på om jag ska köpa några lågenergibars att ha som sos-käk.
eller om jag ska baka några kanske.

gott liv har jag. och den här satans bråkkroppen ska få sig en match av mig som heter duga.
jag vill bli stark igen. eller åtminstone sluta vara svag.

Published in: on söndag 1 mars 2009 at 7:30  Comments (8)  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2009/03/01/dag-33-med-reductil/trackback/

RSS feed for comments on this post.

8 kommentarerLämna en kommentar

  1. Nån form av bärsmoothies kanske..? – det är mycket kalorisnålt och gott med bär.

    Förstår att du blir trött när du är ute och går med det lilla du stoppar i dig. Ta det lugnt, men rör dig ofta och lite i taget.

  2. ja, en smothie är en bra idé :-),
    jag brukade göra på naturell yoghurt, mjölk, frukt och bär. det ger ju också socker och snabb energi.

    köpte busskort idag och det är bra. bussen hem går tre kilometer från jobbet. det är en bra sträcka att gå. sen finns ett bra ställe att hoppa av bussen innan jag kommer hem. det är cirka två kilometer hemifrån. då kan jag gå lite i vardagen. lite varje dag. så mycket jag orkar. orkar jag inte tar jag bussen hela vägen.
    det har blivit lite mycket bilåka.

  3. Råkade snubbla över din sida när jag surfade runt.
    Läst och är så megaimponerad av ditt arbete med vikten!
    Lycka till!!!
    🙂

    Jag är själv överviktigt.. men ännu inte lyckats komma till det där ”jävlar-annamma-Jag -KAN”
    så jag är ännu i stadiet av ständiga misslyckanden *ler lite snett*

  4. Japp, jag med. Nöjer mig ännu så länge med att vara glad om det inte går uppåt.

  5. hej pia!
    kul att du hittade hit.
    ett megatack för din uppmuntran!

    när du tröttnar på att vara överviktig kommer du också att slå omvärlden med häpnad 🙂

  6. tack a.

    du är underbar som alltid finns här och stöttar.

    jag vet hur du kämpar 🙂

  7. För varje gång jag snubblar in här har du blivit mindre 🙂 är så glad för din skull,du är sååå duktig och jag VET att du kommer att fixa det här.

    Jättekram från mig.

  8. m, snart kanske jag blir lika snygg som du 🙂


Kommentera

