bra med att gå ner i vikt

det finns bra saker med att gå ner i vikt.

jag är synlig igen.
folk kollar på mig och möter min blick.
som överviktig var jag osynlig.
nej, jag inbillar mig inte 🙂

om jag går in i en klädaffär frågar expediterna om jag vill ha hjälp.
de frågar vad jag söker efter.
förut fick jag en föraktfull fnysning.
nej, jag inbillar mig inte 🙂

morgonrocken går runt utan att glipa.
den går liksom skönt varmt omlott 🙂

badlakanen går runt så där snyggt och avslappnat.
ingen mer glipa 🙂

jag får extra uppmärksamhet av de som känner mig 🙂
de ser en stor förändring.

min läkare ser på mig med respekt 🙂
han ser att jag verkligen kämpar och att jag får resultat.
förut var jag en av alla världens gnälliga kärringar.
nu svarar han ordentligt på mina frågor.

stickatanterna ser till och med skillnaden.
(de som sticker sprutor med b-vitamin i mig)
de frågar om kost och träning och är intresserade och de säger att de är imponerade.
jag har fått en ny hållning sa stickatanten igår.
tidigare när jag frågade om kost och motion och tips om vad fåglarna jag skulle göra för att tappa vikt fick jag det där svävande svaret man får av dem som inte tror på vad man säger.
när man säger att man som hypotyreosare (underfunktion i sköldkörteln) inte går ned i vikt vad man än gör….

kontorsstolar med armstöd är inte längre trånga.
jag får plats.

reductil har helt klart förändrat mitt liv till det bättre!
kanske ligger vikttappet på 17-18 kilo nu?
fem veckor har gått.
jag borde vara på reductildag 36 nu.

det enda negativa jag kan komma på är att jag toklängtar efter mat.

helt plötsligt har jag mat-romantiska drömmar.
känner jag matdoft kan jag känna att lyllo dem som får äta det där smaskiga 🙂
till och med något så enkelt som stekt lök luktar himmelskt.

sockersug har jag haft endast ett fåtal dagar.
det har inte varit något större bekymmer.

allt i mataffären ser vansinnigt gott ut.
spelar ingen roll om jag ser en knippe morötter, filmjölk eller en burk äppelmos.
jag är sugen på allt 🙂

men jag fortsätter handla ingredienser till grönsakssoppa.
jag köper minimjölk, kaffe och välling. och bananer.

jag äter fortfarande samma saker som jag har ätit de andra 35 reductildagarna:

en kopp välling.
en banan.
en kopp grönsakssoppa.
that´s it 🙂
det funkar bra.

Published in: on onsdag 4 mars 2009 at 8:52  Comments (13)  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2009/03/04/bra-med-att-ga-ner-i-vikt/trackback/

RSS feed for comments on this post.

13 kommentarerLämna en kommentar

  1. När du börjar äta sedan, hur gör du då? Jag läste i en bok om fasta att den som fastat (nå, det gör du ju inte) ska börja jätteförsiktigt, först med bara några få skivor av ett äpple vid sidan av fasteprogrammet. Annars blir det ont i magen. (Du närmar dig ju punkten när det är slut med medicineringen). Det andra är – hur vet du vad som kommer vara en lagom nivå att balansera på när du väl har släppt Reductil? Man misstänker att du aldrig mera kan gå tillbaka och äta som tidigare?

  2. tror nog att jag kan äta som tidigare.

    har i flera år ätit kalorisnålt, kanske 1500-1800 kalorier om dagen.

    sakta sakta har jag gått ned i vikt.

    så jag tror att jag bör kunna äta som jag har gjort tidigare.

    däremot får jag nog hemskt ont i magen om jag börjar äta stekt mat på en gång. kanske ska börja med kokt?

    det är bara mina egna funderingar. jag avvaktar tills jag är där. har inte frågat min läkare. doktorn har nog idéer 🙂

    om en månad eller två är jag där.

  3. Jag har också funderat på det där, inte för inte har jag skrivit ”Jag har bantat alltså finns jag”.

    Men många gånger sedan jag också upplevde samma saker som du så har jag undrat om det är jag själv trots allt valt att filtrera omvärlden i vissa avseenden. För utan tvekan syntes jag, och utan tvekan fanns jag och gjorde avtryck i omvärlden.

    Däremot så är det att vis typ av människor ser på mig med andra ögon. Det handlar ju om människor som inte känner en, utan träffar på en.

    Är man smal, vältränad eller så – då behandlas man med mer respekt av de flesta. Vilket inte alltid hände när jag var fet.

    Men ibland är det svårt att veta vad det är som sker i min hjärna. Vad inbillar jag mig, och vad är verklighet.

    Tills vidare får du ta och smaska i dig nån jordgubbssmoothie eller kanske hallon. ICA har frysta jordgubbar och hallon till ett vettigt pris.

  4. Oj, jag skrev och ändrade och skrev och ändrade och vilken härlig svenska det blev allt…i förra kommentaren. Jösses – jag är nog lite trött nu.

    Godnatt!

  5. ”en kopp välling.
    en banan.
    en kopp grönsakssoppa”
    Är det det enda var dag???

    Vore ju väldigt konstigt om du inte gick ner på den dieten! Med eller utan piller…
    Svältdiet ju!

    • hej mari.
      roligt att du tittat in.

      visst är det svältkost.
      min kropp är en väldigt bråkig kropp (död sköldkörtel) så det här var som sista chansen….typ 🙂

      lite mat är det.
      piller som håller mig mätt och som håller ämnesomsättningen i gång.
      massor av kaffe med minimjölk i.

      det funkar 🙂

  6. badgear, jag har testat tjocksmockeri-bemötande med omvärlden 🙂

    mina vänner har nämligen sagt till mig att jag snackar smörja.
    att folk inte behandlar människor olika på grund av deras vikt.
    de har tagit tillbaka sina uttalanden 🙂

    vi har testat på mindre orter, vi har testat i storstan. samma visa. eller…det är nog lite snorkigare i storstan. (värst var göteborg)

    har gått in med vänner på café.

    skickat iväg smalisarna att handla en massa snask som varm choklad med vispgrädde, chokladbollar och tårtbitar mm.

    de har fått iakta hur de bemötts. någon har stått med mig på avstånd och kollat.

    sen har jag, tjockot, gått iväg och köpt kaffe utan socker och jag har köpt en enda godsak och så har vännerna fått kolla hur jag bemötts.

    samma sak i dörrar, i kassor, i butiker, i barer, bland fyllesvin….you name it.

    vi har testat och vi är överens i vår lilla del av världen 🙂

  7. aj laaaajk icas bär!

    har inte gjort det på ett tag, men…

    förut brukade jag ta ett gäng frusna bär och suga på dem som man suger på en isbit.

    funkar bra för mig i
    jag-vill-inte-lida-av-sötsug-kampen.

  8. Kära nån.. Att en stökig sköldskörtel kan ställa till det så!
    Jag är väldigt imponerad av att du pallar med att gå på sån diet!!!
    Bra jobbat

    Men, sen då? När du ska återgå till normalföda?
    Hur går det med sköldkörteln osv då?

  9. Såhär står det på nätet om att bryta fasta (och det ser vettigt ut, det är som jag minns det från en bok jag läst): ”Efter fastans slut bör man trappa upp matintaget sakta. Börja med grönsakssoppa, havregrynsgröt eller potatismos. Även filmjölk eller mager yoghurt går bra i början om man inte är mjölkallergiker. Någon färsk frukt t.ex. ett äpple som tuggas väl går bra i början. Efter hand upptrappning till lätta, fettsnåla grönsaksmåltider och kokt potatis eller lättgröt. Vänta gärna med grovt bröd, fett, ost och övrig animalisk föda (kött, fisk, ägg) några dagar.”
    (http://www.helhetsdoktorn.nu/tipsv32.htm)

    • a, du tipsade om den här sidan när jag började äta reductil för snart sex veckor sedan.

      sidan har hjälpt mig att förstå lite om kroppen, hur kroppen funkar under fasta….eller mjukfasta, som jag förstått att man kallar den kosthållning jag har.
      är det något jag inte har hittat har jag bara surfat vidare och hittat svar.

      det är som vanligt. det är du som hittar mycket av det som är bra att läsa för att förstå 🙂

  10. mari – jag är ute på otrampad mark här.
    jag vet faktiskt inte vad som händer sen 🙂

    det enda jag lärt mig om sköldkörteln är att den kan ställa till det ordentligt i kroppen, samt att den ställer till med olika saker i olika kroppar.
    man kan aldrig i förväg veta vad man kan förvänta sig.

    med det sista menar jag att många blir överviktiga, medan många kan vara normalviktiga, alla får inte yrsel, hjärtklappning, blir fulla av ödem (vätskefyllnad), får trasig värmereglering, värkande muskler, total trötthetskoma….eller allt vad det nu finns för symtom.

    jag brukar tänka att det är tur att jag gillar mat som rökt fisk med kokt potatis och spenat.
    lågkalorimat som innehåller allt fett jag behöver samtidigt som det är näringsrikt.

    eller väddöskinka med kokt potatis, senapssås och kokt blomkål…

    (jag har inte ätit så mycket de senaste 39 dagarna, därför så längtansfull efter mat)

  11. Blir så glad av att läsa hur det gått för dig! Fortsätt så.


Kommentera

