dag 43 (?) med reductil plus….

jag har ofrivilligt (och i mitt tycke oförtjänt) varit överviktig i åratal.

jag vet att det är många som skriker, tänker, vänligt meddelar, fnyser ”i h-e heller … och sen bla bla bla” när jag hävdar att det är så.
fast jag är så tjurig och envis så jag fortsätter att hävda min tes hehe.

(att jag hehe:ar i stället för att fnissfnissar som kvinnor bör, beror på att jag är hypotyreosare. man blir lite hesare, eller hoarse som de säger på andra sidan plaskepölen om vojsen. hehe)

jag är fortfarande överviktig. har cirkus 7-8 kilo innan jag snuddar vid den övre normalviktsgränsen.

länge har jag kämpat för att gå ner i vikt.
det handlar om åratal när jag bara gick upp upp upp i vikt fast jag gjorde allt för att inte öka mer.
(jag hör er som säger att det inte är sant, att det är balansen av inkomster och utgifter som ger summan)

sen fick jag äntligen svaret. sköldkörteln stökar. ok.
efter det har jag kämpat i drygt 2,5 år med att minska i omfång och i vikt.
kvittot på 2,5 års viktkamp blev -15 kilo. urk.
(fast bättre än moderna koststudier. hehe)

efter lite stök och let hittade jag min läkare.
min kompis bekant
john har samma läkare som jag.
min läkare har inte världens bästa rykte. även om det finns solskenshistorier om honom med. min doktor hjälpte robban.
jag är nöjd för min doktor hjälper mig med det jag behöver hjälp med. på frikortet. utan att slita ur mig en massa pengar jag inte har. han lyssnar och han hjälper. han tar mig på allvar.

när min läkare erbjöd mig hjälp att gå ner i vikt svarade jag ja! innan jag hunnit blinka med lilla ögonfransen (mina ögonfransarna ramlar av på grund av hypo).

mina överviktskilon har fullkomligt ramlat av.
kosten var en tuff vlcd.
det funkade kalas länge, men efter femte veckan på vlcd sa kroppen lägg av, lägg ner, gör något annat!

jag lyssnade på kroppen.
har nu ätit kokta grönsaker, lite fisk, müsli, min stå-ut-med-att-äta-gröt-gröt, massor av ägg och kaviar, lite ost och lite annat. jag börjar att komma igen. jag mår bra igen.

det jag har kommit fram till efter 2,5 års sökande, pluggande, försökande att förstå kost och näring hjälper att optimera mitt välmående. för när jag rubbar min balans som jag har byggt upp så rasar min kropp.
jag blir jäkligt stolt av att upptäcka det.
för jag har då hittat min stig att snirkla mig fram på.
lite utflykter hit och dit gör bara att jag hittar ännu mer information,ännu mer förståelse för hur just min kropp funkar.

ett exempel: min doktor sa att jag inte alls behöver magnesium (alla mina läkare har sagt att jag inte behöver magnesium). jag sa att jag inte kan leva utan det. men jag tog bort magnesiumet från min kost.
aj.
vet du hur det känns när hela baksidan av underbenen drar ihop sig i kramper som lämnar stelhet och smärta efter sig i flera dagar? jag vet.
många löpare har hört att om man har mycket vadkramp skall man äta banan. vet ni varför? banan innehåller magnesium.
jag är svinkär i mina magnesiumpillerbletter. hehe.

jag ska fortsätta  min viktkamp. med min underbara doktor. i kombo med mig.
för om vi är två om min kropp så tror jag att det blir kalajs 🙂

på fredag är nästa vägnings- och undersökningstillfälle hos doktorn. eftersom jag har ätit mat kommer jag inte ha något viktras denna gång. ett kilo. kanske.

i tio år har jag känt mig så här:

kanslan-av-att-vaga-mycketfast utan det fula överkastet, utan smink och jag har brunt hår.

nu börjar jag bli orolig att slutresultatet ska bli så här:

slapp-hudfast utan de där sexiga papperstrosorna.

nu ska jag gå och proteinladda, har shoppat:

proteinpulver den lilla burken är skit som jag ska kasta.
den stoooora burken ska jag käka av.

sen måste man väl ha lite kolisar åsså?

energikakatack badgear! du är en darling! hehe.
ps. plombvarning!

Published in: on onsdag 11 mars 2009 at 10:57  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2009/03/11/dag-43-med-reductil-plus/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Skönt att du tar dig lite riktig mat. Två bitar bark och en ärta om dagen känns inte sådär betryggande att leva på. Riktiga näringsämnen kan vara bra att ha.

    Bra jobb du gjort – och en spännande resa att följa. Keep up the good work!

  2. Vi är jättestolta över dig !! 🙂 🙂

  3. om du bara visste hur smaskigt det är med ägg och kaviar, knäckebröd och rökt skinka.
    sååååååååå himla gott! 🙂

  4. jag är stolt över dig a. för jag vet hur du kämpar. och läser. och lär dig. och kämpar lite till.
    och för att du har lust och ork att titta in här och säga hej och tjenis 🙂


Kommentera

