min påsk so far

dagens skitvikt -21,5 kilo.

jag har haft tre sköna dagar utomhus.
det är sjukt frustrerande att jag inte orkar så mycket.
det har väl blivit runt fem-sex timmars intensivt trädgårdsarbete om dagen.
viljan fanns till minst det dubbla.

till det har jag haft ett litet sjå att komma till och från min kolonilott.
cykel visade sig vara ett fantastiskt transportmedel.
om jag bara inte haft luftpys i däcken så det blev attans trögtrampat 🙂
hoppas fixarjocker i grannhuset kan fixa till veckan.

igår ringde stor bror och då bad jag honom komma och hämta mig då min lott ligger på hans väg hem.
min familj är lite trögstartad. inte direkt hjälpberedd.
han sa: men din bil då.
– jag är gipsad till knät, ej trafiksäkert.
han sa: men kan inte dotter skjutsa då?
– hon har jobbat tolv timmar i natt och behöver få sova idag.
han sa: men jag måste åka och träna klockan fyra.
– jo men det är tre timmar dit. du hinner nog packa din spinningväska.
han sa: *SUCK* ok då.
(det är en omväg på 3,5 kilometer att åka och hämta mig mot att åka direkt hem)

jag berättade för stor bror att jag cyklat till lotten i två dagar men att det är för trögtrampat utan luft i däcken och att jag är toktrött på att pumpa hela tiden.
han sa: jag kan fixa din cykel.
– jo det har du sagt i tre år.
han sa: jag har fixat tjejens punka.
– tack för att du berättar det stor bror. mig har du lovat i tre år. mitt pys behöver bli fixat. har haft cykeln hos två fixarsnubbar. betalat ett helt gäng med pengar men ingen har fixat cykeln hittills. luften pyser lik föbannat ut.

det var inget grinigt samtal, men vi är sakliga och inte hymlande.
stor bror tyckte det var skoj att se lotten, tyckte att det var fint. att jag har mycket att göra då det är så övervuxet.

i stället för att ha pandalooken är jag nu lite bäääääsch.
från genomskinligt likblek med mörka ringar runt ögonen till liiiiite bäääääsch.
nya looken ser lite bättre ut 🙂

det har varit strålande väder. igår något sämre. det blåste lite kallt. stundtals var det riktigt hett i solen även igår.

jag har slitit hårt med att riva ett snår. eller rättare sagt: det var snåret som rev mig. mina armar ser ut som att jag har försökt strypa en katt. (katter kämpar emot om de inte vill bli fasthållna, ursprung en gammal lokal historia)

nyponrosor sprider sig som ogräs och jag har krupit runt i en värld av små elaka taggar och tagit tillbaka mina rabatter. detta skedde ej med rosorna tillåtelse. det hela slutade i ett berg med tagg-grenar.
jag fick sitta halva natten mellan lördag och söndag och pilla bort taggar som satt överallt på mig. värst på händer och armar och lite på knän och lite varstans.

jag ska ringa michelingubben och be att få köpa hans dräkt.
sen ska jag köpa en låda sticksäkra väktarhandskar.

brytfoten har emellanåt gjort djävulusiskt ont och ett par, tre gånger trodde jag att knät på brytfotsbenet skulle dra åt fanders. det gick bra.
men jag blir trött av smärta.

hoppas att jag kan elda nästa helg, att det inte blåser eller regnar då.
första maj är det eldningsförbud.

det är socialt att vara lotta. det blev snack med lottgrannar och en gammal kompis som dök upp i mitt hallonland. hon dök inte upp under allt ogräs alltså. flickan som är en vandrande ekonomisk katastrof.

vackra dotter kom ut till lotten när hon vaknade framåt sen eftermiddag.
superbra för då fick jag ut min snigelplockare och mina pallkragar.
dotter tyckte att det ser gott ut på lotten.
hon tror att hon ska få komma och skövla det jag odlar.
dessutom tror hon att hon har hittat stället för sina trädgårdsfester och att man då kan säga: mama bye bye.

jag tog henne ur den villfarelsen snabbt som attan.
min lott är min oas, mitt andningshål.
det går inte att komma och käka upp min jordgubbsskörd och sen dra.
det går absolut inte att putta bort mig från min oas.
jäkla ego-ungar.
dags att tänka ur ett annat perspektiv än ego 🙂

till stor bror sa jag att jag kanske ska ta och beställa såna där snygga emaljskyltar och skriva lottnummer och ”solens lott” på båda sidor om boden.
stor bror tyckte att det lät som solens slott.
och det har han ju rätt i 🙂

idag blir det en massa bokföring. passar bra för vädret är kass.
sen blir det även ett tråkbesök hos fula brun.
middag och kräk-tråk.
ett sånt måste som man verkligen måste.

finns det cykelfixarkurser?
jag har inget problem med att lossa däcket så att jag får ut slang och så.
mitt bekymmer är bakdäcket. med växlar och kedja och himmel vet vad.
kanske ska ta och köpa en sån där cykelhållare och ställa allt i vardagsrummet och sitta där och peta tills cylen är funkis igen?
det brukar vara det sätt som funkar för mig.
jag vill cykla. inte ha en cykel i en källare!

Published in: on måndag 13 april 2009 at 10:27  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2009/04/13/min-pask-so-far/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

