bloggkärlek

ibland blir jag väldigt väldigt rörd.
lite ögonblöt också.

nyligen dök det upp ett ögonblötarminne.

i september 2006 stod jag gråtande framför en knasig doktor som sa tok och knas av värsta sort.
men hon hittade i alla fall ett fel på mig – sköldkörteln.

först ut att hitta felet på mig, var mediet eva från umeå.
hon sa att jag var sjuk i hela kroppen och beskrev en massa detaljer.
har det på kasettband.
fast jag sa att hon hade fel.

jag träffade eva på terry evans ställe i fanthyttan.
alla tjatade om medier och jag tänkte att jag skulle testa.
för att se vad jag tyckte.
eva babblade en massa skit (tyckte jag då).
på hemvägen fick jag dock stanna flera gånger för jag kom på sak efter sak hon sagt om mig/till mig som stämde.
blev lite chockad.
det där med sjukdom kom jag på ett år senare. 
fick leta upp bandet och lyssna.

när jag stod där framför knasdoktorn som sa så tokiga saker grät jag.
jag ska be att få jornalen från henne den dagen.
jag vägde någonstans mellan 112-115 kilo då.
ingenting fungerade i kroppen.
allt gjorde ont.
då gick jag bara på envishet.

min högstavikt någnsin vet jag inte. det räcker med vetskapen att jag vägt 114 kilo.
det kan jämföras med att jag vägdes in på 101 kilo på bb när jag skulle föda andra barnet. då hade jag gått upp  22 kilo under den graviditeten och hade kvar runt åtta kilo från graviditeten före.

jag vet att jag vägde 114 kilo en dag och jag bara grät (för att jag hade fullkomliga hormonstormar i hela kroppen) för att jag kämpade så hårt och ingenting funkade. och hur kan en aktiv person landa på en vikt på 114 kilo, grät jag?
(man kan bli så tjock om sköldkörteln lägger av och man samtidigt ger upp och snabbar på tillfettningen med att lasta in mat och godis 24/7)

igår vägde jag 80,5 kilo på morgonen.
jag har tio kilo kvar att ta bort och det är så trögt att dra igång bland trötthet, genomförkyld och brytfot.
jag får nog ligga här och skvalpa en stund innan jag tar slutspurten. skvalpar på 80-82 kilo.

men jag har gått ned 33,5 kilo  och kämpat järnet i flera år med en kropp som alltid strejkar, som alltid stökar, som alltid lägger krokben för mig.
mitt i alltihop var det nattsvart och jag fick ingen hjälp. det halvåret gick jag upp tio kilo av det jag gått ned. det tog mig över ett år att gå ner de tio kilona igen.

om jag går ned 4,5 kilo till har jag gått ned en tredjedel av min kroppsvikt.

sen om jag plussar på hur jag mår nu och jämför med september 2006….det är lycka.

nästa projekt är att finputsa värmereglereringen.
det är jobbigt att pendla mellan att frysa så man själv tror att man skakar och hackar tänder i tjugosju graders värme kontra gå runt i tshirt vid nollgradigt och ändå svettas ymnigt.
vad du än sätter på dig är det fel kläder.
just nu är jag lite undermedicinerad och därför fryser jag oftast. järnvägars vad jag fryser!

värmeregleringen tror jag att jag ror hem den dagen jag lyckas övertala en läkare att skriva ut armour thyroid till mig.
i stället för kemihormoner är det frystorkad grissköldkörtel.
sånt som man åt på sjuttiotalet innan den syntetiskt framställda hormonen fanns.

jag tror nämligen att kombon T1, T2, T3 och T4 och allt annat mojs som finns i grishormon är grejen. att bara få T4 som de flesta får, eller som i mitt fall, även få tillskott av T3……det räcker inte.

sköldkörteln har en massa annan produktion för sig också.

änd ajj våont itt ål!

Published in: on måndag 20 april 2009 at 11:38  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2009/04/20/bloggkarlek/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag hämtade ut mitt Levaxin idag, har just höjt dosen något litet också, har hållit emot och envist legat kvar på 62,5 fastän läkaren tyckte 75 kanske skulle vara lagom. (Jag har mina skäl.)

  2. så klart att du har dina skäl a.
    du ser väl alltid till att vara påläst och alert? 🙂

    hoppas att vi får en riktigt fin och vindstilla helg nu så att jag kan få elda upp all ris samt att vi måste ju få njuta lite vårvärme nu.


Kommentera

