hormonstormar

vad fuff!! är det med mig?

jag tror att jag har hormonstormar igen!
ordentliga hormonstormar.
och jag vet inte vart jag ska nysta för att reda ut det här nu.

min kära sköldkörtel spökar igen.
jag har hashimoto som ger hypotyreos = underfunktion i sköldkörteln.

misstag nummer ett.
min läkare har får bestämma min medicinering nu igen. i fem hela månader.
jag vet ju att det inte funkar. och här är kvittot. jag mår skit.

misstag nummer två.
jag har inte varit observant på min kropp.
den här lömska sjukan gör att allt kommer smygande så sakta att du inte märker något förrän du inte orkar att gå till kylen för att hämta ett glas kallt vatten.

positiv hormonstorm:

igår kväll var jag förälskad i alla utom min baskade ”kompis”.
hon har velat umgås länge och jag tänkte att vi går väl till kungsan då och lyssnar på rixfm:s gratiskonsert.
(spretigt, dåligt ljud och den hackigaste show jag någonsin sett. dock med några bra inslag som underbara sarah dawn finer)

det var supermysiga människor på ett ställe vi kisslånade. dem pratade jag lyriskt om i en kvart.

såg en polis jag blev helt betuttad i, en stökigt gäng polisen skiljde från varandra blev jag också så där betuttad i, liksom kolla vilka fina killar, hoppas att de får massor av kramar och har något roligt att göra (inte troligt eftersom de är i kungsan och slåss).

negativ hormonstorm:

som av det här med att inte få hjälp med mina fötter. de är bra till allt utom att gå och stå med. hormonspöket bråkar rejält här. sedan har jag ett par fotbekymmer som plussar på det hela.

som av det här med mannen jag blev så otroligt förälskad i i början på året. han fick kämpa så hårt för jag skulle inte ha någon man för jag vet att jag har fel i urvalsprocessen och att det alltid blir helknas så fort jag väljer att umgås med en hane.
så ock denna gång.
återigen tackade jag ja till en psykopat. han körde igång direkt så som psykopater gör. fängslar en. ser till att man är upptagen hela dygnet med honom så att man inte har tid för någon annan. isolerar en från omvärlden. hittar fel på alla ens vänner och bekanta så man inte umgås med dem och sen trycker ner mig.
eftersom jag är felkopplad i hela huvudet och har varit med om detta hela livet så behöver en sån här man inte jobba så hårt för att jag ska sjunka som en sten.
som tur var bröt jag den här grejen fort som attsingen. och kunde sedan ge blanka skrutten i all utpressning om att han skulle skjuta sig, hans krokotårar med mera.
han höll på att terra ihjäl mig för att han visste om bloggen men kunde aldrig hitta den. han visste ju inte vad jag skrev här.

att ta sig ur sjunket är dock lite tufft.
där kan man snacka om att besegra mount everest.

men jag är en envis jävel, jag vill inte leva så där krossad mer, jag har inte tid för jag ska ha skoj, göra som jag vill, jag vill ju skratta. jag har mina mål, ska få igång min kropp, ska ner i vikt, ska gräva i jord.

sen har jag min kropp som inte vill.
fötterna strejkar. det kan vara morton. kan vara benskörhet. kan vara en kombo av de två.

håret ramlar av igen och har slutat att växa.

naglarna är helt kass. spröda som sjutton. räcker att jag kommer emot något så ramlar allt utom det fastvuxna av.

hälar och fingertoppar spricker och det gör tårögt ont.

huden flagar i storflagor igen och jag är lika len som ett grovt sandpapper i hyn.
hyn är som läder.

jag har äckelklumpen i halsen igen. den som känns som att man ska kvävas hela tiden.

jag är full av ödem. det hänger under ögonen, benen och fötterna vattenfylls igen.

axlar och nacke stelnar igen (skitont)

ögonen ser inte och rinner hela tiden. sämre nattseende igen (ser bara helsvart – inget alls) och rumsuppfattningen är åt helsike (=blåmärken)

plågsamma  karpaltunnelsyndromet is back. obeskrivlig värk i armarna och händerna. domningar och tappad känsel. fumlighet. tappar allt jag håller i händerna.

magen tokkass. oftast sprängsten. smärta

huvudvärk som är djävulsk, får ofta spy av smärtan, ljuskänslig.

så här kan jag fortsätta i all oändlighet.
det gör dock ingen nytta.
för nu måste jag lösa den här grejen.

hjälp mig nu ni som kan.

jag har tappat fokus. låtit doktorer bestämma över min kropp. gick åt fanders som alltid.

steg ett:

före ändring av medicindos:
raketfart till läkare för blodprover. det tjänar inget till att ta B12 och sånt eftersom jag tar b12sprutor och äter en massa tillskott. men järnvärde måste jag ha. och ferrium. och kalium.
sen ska jag så klart ha TPO, TSH, fritt T3 och fritt T4.
han kan ju få ta fetterna (kolestorol) även om jag vet att det är bra – jag har så låga värden.
sen kommer han per automatik ta socker. det gör alla läkare.
på mig har de alltid tji – även som tokfet hade jag lågt socker. rätt åt dem!
när jag ser mina provsvar så vet jag vad jag ska göra.

sen är det helt hejdå till all mat med innehållsförteckning. det går bort bort. för att må bra kan man inte äta konstgjord mat. tur att jag åt upp godiset igår kväll.

dessutom ska operation AT starta. jag ska begära att få naturligt sköldkörtelhormon.  torkad gris.
det är en omöjlighet att få. men nu ska jag ha det.

kvällen efter provtagning tas högre dos. startar direkt.

dags för krig igen. med läkare.
det är så sjukt jobbigt. de vägrar att godta att de har fel.
trots att jag slår hela världen i diplomati är det en kamp för kamphundar. läkare är något envisa.

jag skulle vilja ha reda på vart i doktorsutbildningen det lärs ut att kvinnor över fyrtio kan man säga elaka saker till, vägra behandla, vägra lyssna på. trots att bevis efter bevis läggs fram bara blåneka och säga till oss kvinnor att vi har fel.
dessutom i en ton som visar öppet förakt.
i handling väljer läkare i stället att blåvägra behandling och att hänvisa till psykiatrin.
så sjukt kränkande.

dags att slåss. mål: doktor på tisdag.

Published in: on lördag 16 maj 2009 at 1:06  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2009/05/16/hormonstormar/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Istället för att skriva en ytterliggare konstig bok om viktnedgång och sådant, så kanske du kunde hacka ner en bra artikel om dina erfarenheter med läkare.

    Numera har det ju blivit så att bantare skriver böcker om sin bantning innan bantingen ens är färdig. Snart väntar jag mig att det finns uppsjö böcker av sådana som tänker att de ska banta, men aldrig ens börjar.

    Men det är aldrig lätt att få ordning på allt med kropp och själ. Det gäller att fortsätta gno vidare och hoppas att man gör något rätt. Du har kommit en lång väg senaste två åren. Tycker inte du det själv?

    Ha det riktigt skönt i helgen, kolonia lagom – och leta ut dig på en sandstrand och gräv med tårna.

  2. äsch en tants gnäll vill ingen höra 🙂

    det två senaste åren har jag uträttat en hel del.
    mycket är jag stolt över. annat kunde gjorts bättre.

    men så har jag ju en tjurskalle jag läser och kluddrar hos som jag ofta tar rygg på 🙂

  3. Du är helt otrolig….
    Hur skulle jag kunna hålla dej upptagen hela dygnet,fängsla och isolera dej när jag bor 60 mil ifrån dej??
    Hur skulle jag kunna hitta fel på dina vänner som jag aldrig träffat??
    Var det inte du själv som hade sanerat bland dina vänner för att de flesta var idioter eller ljög du om det med??
    Var det inte du själv som öste ”skit” över alla dina fd vänner,ex pojkvänner och tom dina föräldrar??
    Och är det att terra ihjäl när man frågar om bloggen av ren nyfikenhet??
    Och ja,när jag körde hem efter vårt sista möte var jag väldigt ledsen och skrev i ett sms att just nu känns det som man lika gärna kunde skjuta sej,en sån kommentar har nog dom flesta fällt nån gång när dom varit ledsna men inte kan väl det kallas för utpressning?? Och visst grät jag,jag är trots allt inte mer än människa!!
    Hur kan du baktala mej så pass illa som du gör här och 3 dagar senare smsa och vilja hyra rum av mej under rockfestivalen,tala om att jag är ditt livs kärlek och senast ikväll skriva att du älskar mej för evigt??
    Har åtskilliga gånger försökt avsluta våra diskutioner som ändå aldrig kommer att leda någonstans men du hör av dej gång på gång,är det inte dags att lägga ner nu??
    Och du till sist,är det inte märkligt att varenda ”hane” du träffar är psykopat,fundera lite djupare på det…..

    • paul, det där är din sanning.

      du får så gärna tycka och känna vad du vill.
      men vara snäll och dra din version av storyn för dina åhörare och inte på min blogg.

      rätt åt dig att du blev spygrön.


Kommentera

