midsommar igen

nu kommer det en sån där helg igen.
ångesthelg.
midsommar.

den här gången ska jag kämpa.
jag har jobb från morgon till kväll fram till torsdag kväll och på midsommarafton ska jag vara med ett helt gäng gamla vänner.
sen ska jag tillbringa resten av  helgen på min underbara kolonilott.

men magen är redan kass. av oro och av en massa dåliga matval.

jag äter igen.
övermycket.
trodde att jag hade lagt av med det där.
men icke.
det sitter tydligen i ryggmärgen.

än så länge håller jag vikten.

det blir bättre och bättre för varje sån här storhelg som går.
men det är fortfarande sjukt jobbigt.

jag drar i alla fall inte längre täcket över huvudet och vibrerar tills det hela är över.

jag tänker gå ut och umgås med folk den här gången.

jag ska spöa skiten ur den här hemska ångesten.
den ska väck!
en dag måste den ge sig!

jag måste fatta att det är jag som bestämmer hur jag ska reagera inför saker.
jag kan ju bestämma mig för att det kommer att gå bra.

det är bara det att i vissa situationer tar autopiloten över.
då hjälper inga visdomsord eller sunt förnuft.
det blir bara svart.

nu i kväll spöregnar det inte längre.
så jag unnade mig att åka ut till kolonilotten och gå runt en stund för att få lite ro, få lite luft, få lite syre.

jag kunde glädja mig åt de fantastiska pioner som slagit ut, att rosorna har vuxit en massa, att potatisen jag satte så sent börjar titta upp, att det är liv i alla pallkragar jag sått i, jag kunde fundera på vart jag ska plantera tomaterna, dillen och persiljan, kunde fundera på vilka blommor och buskar som behöver stödjas upp, kunde njuta av de vackra nyponrosorna, såg de vackra vita blommorna på björnbären slå ut….

den där kolonilotten är det bästa jag någonsin fixat.

Published in: on måndag 15 juni 2009 at 8:53  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2009/06/15/midsommar-igen/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLämna en kommentar

  1. God morgon! Ja, idag är självaste midsommarafton. Hoppas nu att du får en riktigt bra dag; du startar ju idag en helt ny midsommartradition, den första i en hel lång serie av fantastiska midsommarhelger under åren som kommer. Ja, det är tillåtet att göra vad man vill på midsommar och skippa alla andras snusförnuftiga idéer om vad man måste göra på en midsommarhelg. Här måstes ingenting. Vi ska inte ens ha jordgubbar i år (50:- för en ask med gröna bär, nej tack).

    Vi läsare, i alla fall jag, hoppas på att få se lite fina bilder sedan från din helg och särskilt de fina pionerna. Glöm nu inte paraplyet idag, bara, det såg ut att bli en typisk svensk midsommar, kallt och regnigt med andra ord. Förresten är det bara en helg, som en vanlig lördag-söndag, med en dag extra. Man måste få kunna säga nej till midsommar-hysterin, och få göra lite som man vill så att man återhämtar sig istället för att ha ångest. Igår stod vi 35 minuter i köerna till kassorna på ICA, och *det* var helt hysteriskt.


Kommentera

