nu surar jag igen

jag har bvitaminbrist.
det är jobbigt.
just nu är jag komatrött, har ordentligt ont, har magprobs och är yr och vinglig.
jag mår inte bra.

så jag ringde min vårdgivare och frågade om jag kunde få komma och ta min b12-spruta.
absolut. jag var välkommen. de hade öppet till kl 19.30.
jag var där kl 18.30.

då säger apan som jobbar det passet att det inte går att ge mig b12-sprutan.
för hon hade ingen jourhavande läkare där.
om något skulle hända.

jag argumenterade för att jag verkligen, verkligen behöver bvitaminer NU:

  • för jag mår jättedåligt utan
  • det är ett par veckor sedan jag fick b12
  • att jag extra ringt och kollat att jag skulle kunna komma och få sprutan och fått positivt besked.
  • de kunde gärna kolla i min journal där det ligger ett sproitans nytt provresultat som visar att det är tomt på        bvitaminer i min kropp fast jag regelbundet går och får sprutor.
  •  jag har varit hos dem och tagit bvitaminsprutor varannan vecka i 1,5 år.
  • att bvitaminer är vattenlösliga
  • att det inte finns några som helst kända biverkningar av bvitaminer.
  • att bvitaminer är helt omöjliga att överdosera eftersom man pinkar ut överskottet.

då ställer sig apan och säger att hon inte tänker ge mig någon spruta.
sen ljuger hon mig rätt upp i ansiktet och säger att hon kan mista sin sköterskelegitimation om hon ger mig en spruta med b12vitamier.

vad hade hon tänkt göra?
hugga hål i hjärtat på mig?
punktera mina lungor?
jag ville ju bara ha lite vitaminer instuckna i överarmen!

först blev jag utledsen. sen arg. sen urledsen.
nu undrar jag mest hur jag ska klara mig till tisdag när jag kan gå och ta sprutan.

jag ringde vårdguiden.
sköterskan som svarade hos vårdguiden sa att sköterskan hos min vårdgivare ljög.
fast det visste jag ju redan.

det finns ett enda ställe jag kan ringa till i morgon.
de kommer att säga nej.
för det gör de alltid om man inte är döende.

varför är inte jag bästis med en sjuksköterska?

sen åkte jag ut till kolonikotten och käkade ett halvt kilo smultron, hallon och vinbär.

Published in: on torsdag 23 juli 2009 at 10:16  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2009/07/23/nu-surar-jag-igen/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej Solen!
    Kan du inte åka till akuten så de kan ge dej den
    tala om för dem vad sköterskan sa,och du när de ringe
    eller du ringer be alltid om namnet på den personen.
    Detta låter inte klokt att hon svarde dej så.B12 vitaminspruta är ju inte knark eller så.Jag fattar
    inte varför hon nekar dej.Hoppas det löser sig.
    Jag önskar dej en fin Lördag.
    Kramar.

    • hej agath!

      så himla snäll du är! tack för din vänlighet.

      jag får vänta med att ta min spruta tills i morgon kväll. det ska få bli skönt att få sprutan.

      för att klara mig någorlunda köpte jag en burk bvitamintabletter på apoteket och jag äter cirka 15-20 tabletter om dagen av dem.
      min kropp är inte så bra på att ta upp näring så jag får alltid överdosera vitaminer och mineraler för att få lagom mängd i kroppen.

      oj vad många besök jag haft med anledning av din makalöst goda krusbärspaj! tyvärr syns nog länken till ditt recept lite för dåligt i min text. så jag vet inte om du fått alla dessa besök?

      skulle behöva få en sån där länk som är understruken. eller med tjock text. måste försöka hitta någon som är lite fiffilurig på det där. jag kanske skulle sno en länk av badgear? han brukar ha understruket i sin text, tror jag. får fråga honom.

      må så gott idag.

      hoppas att handleden din blir lite snällare snart.

      kram!


Kommentera

