agaths recept krusbärspaj

har fått rätt många sökningar på recept av krusbärspaj men jag tror inte att så många har hittat länken till agath som jag lämnade.
därför kommer hennes recept på bärpaj här nedan.

4 portioner

1 dl vetemjöl
1 dl havregryn
2-3 msk socker
100 gram margarin eller smör
½ dl nötkärnor

fyllning:
500 gram bär, ex hallon, krusbär, blåbär.
½ dl socker

gör så här:

blanda mjöl, havregryn, socker och matfett i en skål.
hacka nötter grovt och blanda ner dem i degen.
degen ska bli smulig. går bra att göra för hand eller i matberedare.
lägg de ansade bären i en smord form. sockra och strö över smuldegen.
grädda pajn i ugn 225 grader, ca 25 minuter
servera avsvalnad med glass/vispad grädde/vanilj-/marsansås.

tips från mig: om man använder frukt/bär som vattnar sig som blåbär och rabarber kan man strö över en matsked potatismjöl över bären innan man häller på socker och smuldegen.  

gott gott!

så här gjorde jag min variant:
jag tog en påse hackade hasselnötter som nötkärnor. mest för att det var de enda nötkärnor jag hittade i affären. jag använde smör. sen tog jag bort nästan allt socker från bären och hade sockret i degen i stället. för jag vill att frukt och bär ska smaka som de är. söta/sura/sträva.
degen blev så himla god så jag kunde ätit bara den!

Published in: on söndag 2 augusti 2009 at 10:44  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2009/08/02/agaths-krusbarspaj/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

