mer skåne dag 2

efter forsakar styrde jag kosan mot simrishamn.

precis som dagen före var jag tokhungrig när jag hamnade i kivik.
eftersom jag redan dagen före varit på kiviks musteri tog jag denna gång svängen ned till hamnen.

där råkade jag se (som att det går att missa?) en gigantisk tavla gjord av äpplen.
äppeltavla 02

äppeltavla 03
tavlan hade nog hängt där ett tag för många äpplen var i förruttnelse och en del hade ramlat av
äppeltavla

de hade en flådig butik där i hamnen med en himla massa smarriga delikatesser.
tyckte att det var för dyrt där.
jag gillar ju ändå bara det enkla.

mittemot flådiga butiken hittade jag ett rökeri/fiskaffär.
där inne hittade jag min fantastiskt goda lunch: äppel- och potatissallad med en enorm bit rökt lax.
gott!
jag satte mig på en bänk och njöt av en makalöst vacker utsikt och av min lunch
kiviks hamn 02

jag blev kall av att sitta där för temperaturen hade sjunkit till 15 grader och det blåste som bara den.
så jag tog mig en liten sväng i de små stånden och affärerna igen.
det blev handlat kavring (supergott) och vatten på flaska och äppelmunk.

utanför hamnen i kivik ligger en microliten ö som man kommer till via en en brygga och en liten bro.
det tar max tre minuter att gå över ön – om man strosar. går du över ön kommer du till vågbrytaren.
hoppades på att man skulle kunnat gå på vågbrytaren men det var tji.
eller… klart man kan. men det var inte riktigt meningen.
vågbrytare

kiviks hamn
kiviks hamn 03
kiviks hamn 04
kiviks hamn 05
kiviks hamn 06

fin sand

det blev även ett besök till på musteri bara en liten bit från hamnen.
ett annat musteri denna gång än gårdagens kända kiviks.
där hittade jag äppelmust i 5-liters bag-in-box.
tog två på stört.
något så vansinnigt gott som äppelmust…..mums.

frågade dagen innan på kiviks musteri hur de gör sin äppelmust.
mannen svarade att de river äpplena, pressar ur saften, häller på flaska, värmer upp.

inga tillsatser, inget socker. bara äpplen.

gav den ena 5-litraren till sonen. han blev jätteglad.
för han fick dagen innan en flarra av kiviks äppelmust och tyckte att det var så himla gott.

5-litern, öppnad förpackning, håller i 2 månader. perfa.

i alla fall.
jag var ju på väg till simrishamn men allt mitt stannande och vattenfallande och skånetittande och matnjutande hade tagit flera timmar.

fortsätter med mer om dag 2 i skåne i morgon. kanske.

Published in: on torsdag 8 oktober 2009 at 10:41  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2009/10/08/mer-skane-dag-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

