influensavaccin

någon som har hittat någon information om det lite dyrare vaccinet, det utan tillsatser som kvicksilver och virus skvalen med mera?

(var lite för trött när jag skrev virus här ovanför. klart vaccin innehåller virus. jag fick pisk för mitt slarv av en uppmärksam man, se kommentarerna)

jag vet att det finns men kan inte hitta info.
i stället för två doser räcker en dos och man får ta det som nässpray.

har jag missuppfattat något här nedanför?
det här låter fruktansvärt!!
snälla säg att jag har läst fel!!

hittade en länk om det vanliga vaccinet mot svininfluensa.

klickbar länk –>      influensavaccinet pandemrix

reagerar starkt på ett par saker som står om vaccinet:

ett skyddande immunsvar uppnås eventuellt inte hos alla vaccinerade

1-10 personer av 10 möjliga får följande biverkningar av vaccinet:

huvudvärk
feber
trötthet
artralgi (ledsmärta)
myalgi (muskelvärk)
smärta och rodnad vid injektionsstället
induration vid injektionsstället (konsistensökning eller förhårdnad)

1-10 personer av 100 möjliga får:

ökade svettningar
frossa
influensaliknande symtom
ekkymos (blödningar från huden)

1-10 personer av 1000 möjliga får:

sjukdomskänsla (vad är det ovanför för något då????)
klåda
utslag

detta läkemedel innehåller tiomersal (en organisk kvicksilverförening) som konserveringsmedel, och därför kan möjligen en överkänslighetsreaktion inträffa

och vad fåglarna betyder detta?????
detta läkemedel har godkänts i enlighet med reglerna om ”godkännande i undantagsfall” av europeiska läkemedelsmyndigheten (EMEA)

och vad är detta? är vi lika illrar??
data från icke-kliniska studier
förmågan att inducera skydd mot homologa och heterologa vaccinstammar utvärderades icke-kliniskt i ”challenge”-modeller på illrar.
samtliga djur i kontrollgruppen utan adjuvans, liksom i kontrollgruppen med adjuvans avled eller erhöll dödshjälp eftersom de var döende 3-4 dagar efter det att de fick den letala dosen.

betyder det att om vi får en ordentlig dos smitta så överlever vi i alla fall inte?
eller får vi ett illerliv?

fast å andra sida brukar ju alla dö av dödliga (letala) doser.
utom de som behövde dödshjälp? hm…

det kanske blir bra med ett illerliv?
för då kanske jag blir lika duktig som badgear.
har absolut för mig att han brukar/brukade illra runt i världen  🙂

Published in: on onsdag 14 oktober 2009 at 8:02  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2009/10/14/influensavaccin/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. ”det utan tillsatser som kvicksilver och virus..”

    Hur skulle ett vaccin utan virusdelen fungera hade du tänkt dig?

    • *gapskratt*

      var nog lite trött igår kväll…

      jag korrigerar lite i min text här ovanför…haha


Kommentera

