hör du vad jag säger?

ringde toyota
– mina bromsar tar inte. kan ni kolla på dem i samband med servicen?

toyota:
– din bil är för ny, uttagen mars 2008. vi har aldrig haft problem med bromsar på så nya bilar.

mitt förslag:
– snälla kan ni bara kolla bromsarna när ni servar? så att jag kan vara säker på att de är ok?

toyota:
– *tung fet SUCK* Ok, men vi har aldrig… bla bla bla… så fick jag hela ”jag-hör-vad-du-säger-men-jag-blir-så-trött-på-att-lyssna-på-okunniga-kärringar-snacket”

idag på servicerapporten:
jobb 1:  fullservice olja filter bla bla…
jobb 2:  bromsklossar bak. bromsar känns dåliga, tar inte. byte bromsklossar bak båda sidor. bromsar satt fast, separerat pga rost

jag sa ju det från första början!
allt jag vill är att bli tagen på allvar när jag säger något.

behöver jag berätta hur det går i nästa situation?

en kvinna:
– du har gjort fel. så gör vi inte här. vi slösar inte med andras tid.

jag sa:
– jag har gort rätt. det går inte att göra på annat sätt.

en kvinna:
– du, det här kan jag. jag har gjort det här i 1,5 år. gör inte så här mer. hur svårt kan det vara att göra rätt?

jag:
-det går inte att göra så. jag har gjort på det enda sätt det går att göra.

en kvinna:
dumförklara, dumförklara…. bla bla…

dagen efter

jag:
– nu har jag kollat igen. det jag gjorde var rätt. jag har kollat. det finns inget annat sätt att utföra det på.

en kvinna:
– du, det här kan jag… bla bla….. oförskämd, oförskämd, dumförklara, dumförklara

en kvinna, över axeln, överspydigt:
– hur svårt kan det vara? oförskämd…

jag:
– ok, jag är helt okapabel att utföra den här uppgiften. du får ge den till någon annan.

en kvinna:
– men herregud!

en kvinna kommer rännande, förbannad:
– men ska man behöva..!! att man ska behöva…!!  bla bla oförskämd oförskämd

jag drar efter andan, biter ihop igen, visar:
– om man gör så här blir det så här. 
alternativet om jag ska göra som du vill måste jag ange fel uppgifter som inte matchar den andra åtgärden.
då måste jag göra det tre gånger i stället för en som jag gör nu.
(och då kommer det återringning för att det inte stämmer med andra åtgärden. vilket gör att det måste förklaras och göras om).

en kvinna:
– jaha, hm….konstigt….så här funkar det inte när jag gör.

jag:
– hur gör du då? kan vi ta fram din senaste och så visar du mig?

en kvinna:
– nähej. nä. men då gör vi så här då.
men vi kan inte hålla på att slösa på andras tid… bla bla bla . går förbannad därifrån.

en kvinna, kommer tillbaka en liten stund senare:
– jo, eh, ursäkta…..att jag blev lite ivrig.

då har jag blivit dumförklarad en kväll och en hel förmiddag.
med diverse härskartekniker som teatraliska gester, nedvärderande arga blickar, elaka ord kastade över axeln, stora teatraliska suckar, himlande ögon, lilla-gumman-snacket…you name it.

de andra i rummet höll återigen på att ramla av sina stolar av förvåning.
denna gång blev det dödstyst. inte ett ord yttrades, som de andra gångerna.
inget ”att det är nog inte menat så, det var nog bara stress”.

jag får sån fruktansvärd migränaktig huvudvärk av sånt här.
för jag blir så jävla arg.
jag vill bara böja mig ned och kräkas i papperskorgen av smärtan i skallen.

varför kan folk inte bara låta bli?

vad är det för värld de vuxit upp i?
hur kan folk anse att det är ok att bete sig så här mot andra?
hur kan man, som så kallad välutbildad människa, bete sig så här?
jag fattar inte att de inte skäms ihjäl över sitt eget handlande och dör av skam på fläcken där de står.

jag är uppvuxen på ett ställe där folk har ryggrad.
en sån här människa skulle inte haft en chans där.

en människa som beter sig så här mår inte bra.
det finns inte en enda balanserad människa i hela världen som beter sig så här.
men det bryr jag mig inte om
!


idag har jag fått beröm
från flera personer
 

 – jag skulle ringt dig i stället. för du fixar alltid snabbt och rätt.
– tack snälla för all extra hjälp. du är guld.
– tack snälla för all information jag får när du gör
– snälla, rätta det här annan gjorde. det kommer aldrig att funka annars. 

tur att jag inte är värdelös egentligen.
jag gör i alla fall inte lika många fel som världsmästarna.

Published in: on torsdag 22 oktober 2009 at 5:38  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2009/10/22/hor-du-vad-jag-sager/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

