erfa thyroid, min älskling

jag är totalt förälskad i livet!  🙂

efter en månad med lite tillsatt naturligt sköldkörtelhormon mår jag som en prinsessa.

jag har hittat solen. äntligen.
efter så många år.

för bara en månad sen var mitt liv nattsvart och jag ville inte längre leva.
allt på grund av hormonernivåer som låg fel.

om jag får må så här bra i livet kommer jag att vara lycklig.

sjukt många saker i kroppen har blivit bättre.

vikten sjunker med cirka ett kilo i veckan utan att jag gör några som helst förändringar i mitt kostintag  eller i min träning.

just nu äter jag sjukt mycket kosttillskott.
en näringskunnig har hjälpt mig.

Så här mycket sköldkörtelmedicin äter jag på kvällen:

T4: Euthyrox  2 x 100 mcg

T3: Liothyronin  4 x 20 mcg

Naturligt: Erfa Thyroid  3 x 60 mcg

Published in: on söndag 23 oktober 2011 at 9:28  Comments (11)  

The URI to TrackBack this entry is: https://jagvillhittasolen.wordpress.com/2011/10/23/erfa-thyroid-min-alskling/trackback/

RSS feed for comments on this post.

11 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej!

    Jag har läst lite i din blogg och om din sjukdom och vad härligt att du äntligen känner dig så pigg!! Jag har förstått efter allt mitt sökande efter info på nätet att det är en ständig kamp och ett rent h-e för dom drabbade.Anledningen till att jag hör av mig till dig är att jag har en vän som mår fruktansvärt dåligt.Han har efter många års försök att få hjälp fått komma till en underbar läkare som ordinerat honom lio och levaxin men han mår ff jätte dåligt.Eftersom han har Hypo typ 2 kan hon inte hjälpa honom men det naturliga sköldkörtelhormonet som han verkar behöva.Det är ju en skandal att alla dom sjuka blir nekade en chans att få tillbaka sitt liv!

    Nu till min fråga,vart har du beställt din medicin? Skulle bli jätte tacksam för svar! Jag och min vän börjar bli riktigt desperata nu 😦

    • jag kan faktiskt inte rekommendera vart man ska köpa naturligt hormon. känner att jag inte kan ta det ansvaret.
      det verkar fungera bra för mig just nu men jag kan inte veta vad tabletterna innehåller eller att det är rätt sorts medicin.
      så jag känner att ni får leta och läsa så som jag gjorde.
      jag skulle aldrig kunna leva med om jag rekommenderade en inköpsventil och så blir någon ännu sjukare.
      det är farligt att köpa medicin på nätet och ni måste själva vara säkra på vad ni gör.

      • Ok,jag förstår dig.Ja det är ju farligt och det är verkligen en risk man tar med att beställa på nätet.Jag har forskat runt massor massor och kanske jag har hittat något som min vän tänker prova.Men först måste han ju själv också läsa om det för jag vill inte ha något på mitt samvete om något går fel.

        Tack iaf för ditt svar och lycka till!

  2. Halloj Solen! Skönt att se att du är så uppåt nu..även hösten kan bli som ett solsken fast solen syns mindre och mindre. Härligt!

    Sugen på fika i Sthlm, söndag?

    • badgear, det hade varit fantastiskt skoj att ses på en fika.
      helgen är dock knökad och på söndag jobbar jag 😦

      hojta till nästa gång du har en öppning så fixar jag så att jag kan komma loss! 🙂

      • Det blir en del Stockholmsbesök närmaste tiden, mest kortvisiter. Lämnar stora stan från centralen sent måndag em. Blixtvisit återigen nästa torsdag och sen slipper ni mig minst en vecka 🙂

        Ha det gott, och ta hand om dig!

  3. Hej, nu hittade jag på din dos, som jag frågade om i ett tidigare inlägg. OJ, det var en rejält intag av mediciner! Du verkar behöva o klara av att ta MASSSOR! Min läkar sa att dosen för de allra flesta(på enbart Erfa Thyroid) var 2 tbl á 60 mcg o på min fråga om jag fick lägga till ”Lio” så vart det ett rungande ”-NEJ, det ska räcka med Thyroiden.” Hm, vi får se vart jag hamnar i min slutdos. Hursom så var det så kul att få läsa att du mår bra iaf, men har du kollat några blodvärden?
    Kram Anneli

    • Nej, det är fel det där med dosen, men det är frestande att göra samma misstag med doseringen av den här medicinen som att tolka alla blodvärden som bra när de ligger inom referens när patienten uppenbarligen inte mår bra. Den är högst individuell och jag vet de som klarar sig på 1½ tablett medan andra ligger betydligt högre än 2. Det vanligaste är faktiskt mellan 3 och 5, och riktmärket är att man ska må bra och de fysiska problemen ska försvinna; svullnaden försvinna, håret inte falla av, huden bli normal, energinivåerna återställas, smärtor i muskler och leder försvinna, kramper upphöra, sömnen fungera, humöret stabiliseras… Ja, alla som har den här sjukdomen vet ju vad som händer med kroppen. Däremot är det alldeles riktigt att det räcker med NDT – när man har en dos som fungerar för dig.

      • min dos fungerar alldeles ypperligt för mig. det är inget fel på min dos.

        det är väldigt individuellt med doser av sköldkörtelmedicin.
        jag funderar på om det har med hur länge man har varit obehandlad att göra, hur länge man har varit sjuk, om man har testat vanlig medicin först – ja alla vanliga vinklar.

        det verkar vara lika vanligt att snurra runt på 25 mcg vanlig levaxin som att vissa behöver upp till 1000mcg.

        för min egen del har jag lärt känna min kropp otroligt bra under resans gång.
        känner direkt om jag är över- eller undermedicinerad.

        jag sänker min dos under sommaren till exempel. känner att dosen är för hög då. sen när kylan kommer tillbaka får jag en massa symtom och då höjer jag dosen till normalläge igen.

        det är – som alla som testat vet – fruktansvärt obehagligt att ha felinställd medicindos.

        jag tror att om jag sluppit gå runt i 25-30 år utan hjälp, om jag fått hjälp på en gång, då kanske en underhållsdos på 100mcg levaxin hade hjälpt alldeles utmärkt bra.

        lev väl och var rädd om dig.
        läs så mycket du kan och gör allt för att just du ska må bra. kram!

  4. Yes, precis. Jag har hittat en jättebra läkare som skriver ut precis de läkemedel som jag mår sååååå bra på. Va, du vill också?
    Nej, nej jag kan inte hänvisa till någon sida/kontakt/läkare.

    Det måste du fixa själv.

    Men jag mår bra, huvudsaken det.

    • Det är inte riktigt så det funkar.
      Du får inte lämna ut uppgifterna för då blir du av med din egen hjälp.
      Grymt, men verklighet.
      Har själv ingen Erfa, eller något annat, sedan ett par år.
      Det är hemskt, men det är så livet är.


Kommentera

